Световноизвестният тенор Камен Чанев пее в „Трубадур“, част от програмата на Бургаски музикални празници „Емил Чакъров“

вторник, 14 юли 2020
Публикувано от: Радостин Рачев

 

  • Сопраното Мария Цветкова-Маджарова дебютира в ролята на Леонора

 

Третата сценична проява в рамките на Бургаските музикални празници "Емил Чакъров", осъществявани от Държавна опера - Бургас, с партньорството на Община Бургас, събира на сцената на Летния театър - в сряда, 15-и юли, от 21 часа, звезден артистичен каст. Световноизвестният тенор Камен Чанев от вчера репетира с артистичния състав и оркестъра на Държавна опера - Бургас, като в сряда вечерта ще се превъплъти в драматичната роля на трубадура Манрико, за когото звездите са отредили трънлива съдба, осеяна със съдбовни препятствия, среща с чистата любов, неизбежния трагизъм на изкуплението. Истински музикално-естетичен празник за бургаската публика е всяка негова поява на наша сцена. Последният път, когато и зрители зад граница имаха шанса да видят изключителната "Аида" с негово участие, в ролята на Радамес, бе по време на онлайн излъчването в програмата на БНР и Софийската филхармония "Заедно в кризата" през м. май, т. год. Записът бе от спектакъл, игран на сцената на Летния театър в крайморския град. Отзивите от международната публика бяха изключително позитивни, като беше изразено мнение, че постановката на проф. Павел Герджиков, под диригентството на Иван Кожухаров, с нищо не отстъпва от представленията в най-престижните оперни световни сцени - и като солистичен състав, и като постановъчни решения.

"Трубадур" е една от най-обичаните опери на Джузепе Верди, с драматичния си сюжет, образите, превърнали се в емблематични - знаменитата циганка Азучена, трубадура Манрико, красавицата Леонора - с нейната кристално чиста душа и неземно красива любов, както и граф ди Луна - с отблъснато и наранено сърце, търсещо упование в реванша и отмъщението. Красивата Вердиева музика ще събере на откритата сцена в Приморския парк именити оперни артисти - освен гостуващия тенор Камен Чанев, в ролята на Леонора бургаската публика и гостите на града ще имат възможността да присъстват на забележителния дебют на сопраното Мария Цветкова-Маджарова. В ролята на противоречивата драматична фигура на граф Ди Луна ще видим баритона Александър Крунев. Мецосопраното Даниела Дякова, която наскоро гледахме в ролята на загадъчната гадателка Улрика в операта "Бал с маски" от Верди - на откриването на Бургаските музикални празници, ще влезе в ролята на Азучена. Знаковата циганка е събирателен образ на трагизъм, дълго таена болка, разкъсващо чувство за дълг към кръвната повеля и посланията на рода и стремеж към подреждане на съдбовния пасианс, търсейки изкупление и реванш. Като Ферандо, началник на дворцовата стража, публиката ще види баса Диман Панчев, който миналата седмица бе в ролята на заговорника Том в "Бал с маски". В ролята на Инес, доверената приятелка на Леонора, на сцената излиза мецосопраното Лина Пеева, която е и помощник-режисьор на постановката. Руиц ще бъде Любомир Тодоров, в образа на Стария циганин влиза Николай Николов, Вестител ще бъде Вълю Тотев. В мащабния спектакъл вземат участие оркестър, хор и балет на Държавна опера - Бургас. Диригент е маестро Иван Кожухаров, впечатляващата режисура и сценографията, както и красивите костюми, напълно в духа на представяната епоха, са дело на Иван Савов. Диригент на хоровия състав - основен участник в развитието на драматизма на сценичното действие, е Невена Михайлова, която наскоро бе удостоена с наградата на Община Бургас за особени заслуги в сферата на културата. Пластиката е на Галина Калчева, идеен създател на блестящата Танцова гала, която достави естетическо удоволствие на публиката в Летния театър в петък. Концертмайстор е Ваня Златева, помощник-режисьори на постановката са Лина Пеева и Петър Тихолов.

 

 

За солистите:

 

Kамен ЧАНЕВ - гост, в ролята на трубадура Манрико

 

Камен Чанев е роден в Сливен. Завършва Френската гимназия в родния си град, а след това Консерваторията в София. Специализира в Рим, в Академията на Борис Христов. През 1992 г. започва работа в Софийската опера. След пет сезона се мести в Прага, където пее в продължение на две години преди да премине на свободна практика.

Работил е с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианистът на Лучано Павароти). Лауреат е на конкурса "Йоси Бьорлинг", Швеция. Изявява се в основния теноров репертоар - освен в България и на големите оперни сцени в Европа, Азия и САЩ. Има престижни ангажименти на сцените на Виенската Щатсопера (в ролите на Де Грийо от "Манон Леско" и на Пинкертон от "Мадам Бътерфлай") и на Арена Ди Верона (Калаф от "Турандот").

Репертоарът на певеца е разнообразен и включва над 30 главни роли ("Аида", "Дон Карлос", "Травиата", "Риголето", "Селска чест", "Палячи", "Трубадур", "Мадам Бътерфлай", "Тоска", "Риголето", "Кармен"), както и теноровите партии от кантатно-ораториалните произведения "Девета симфония" на Бетовен, "Реквием" на Моцарт, Верди и Дворжак, "Стабат матер" на Росини, "Симфония №8" на Малер.

Чанев е един от певците, които продължават да затвърждават славата на оперния талант на българите. Свободен по дух, той не желае да се обвързва с нито един оперен театър. Камен работи във Виена, но е търсен от най-големите оперни сцени.  Тенорът е благодарен на Софийската опера и балет, от чиято сцена стартира кариерата му.

 

Мария ЦВЕТКОВА-МАДЖАРОВА, сопран - дебют в ролята на Леонора

 

Мария Цветкова-Маджарова е родена в Бургас. Завършва ДМА "Професор Панчо Владигеров"- София в класа по оперно пеене на проф. Реса Колева. Солист на Държавна опера - Русе и Държавна опера - Бургас. Гостувала е на сцените на Национална опера-София, Държавен музикален театър "Стефан Македонски"- София, както и в театрите на Варненска опера, Пловдивска опера, Старозагорска опера. Многократно участва в международни проекти с гастроли в Италия, Франция, Холандия, Белгия, Германия, Австрия, Швейцария, Испания, Португалия, САЩ. В богатия репертоар на певицата влизат Сузана и Графинята от "Сватбата на Фигаро", Деспина, Фиордилиджи от "Така правят всички жени", дона Анна, Церлина от "Дон Жуан", Блонда, Констанца от "Отвличане от сарая" на Моцарт, Розина от "Севилският бръснар" на Росини, Виолета от "Травиата", Джилда от "Риголето", Оскар от "Бал с маски" на Верди, Адина от "Любовен еликсир", Норина от "Дон Паскуале" на Доницети, Мюзета и Мими от "Бохеми", Лиу от "Турандот" на Пучини, Щаси и Силва от "Царицата на чардаша" на Калман, Адела от "Прилепът" на Щраус-син, Мария Десислава от едноименната опера на Парашкев Хаджиев, Катерина Измайлова от едноименната опера на Шостакович и други. Носител на "Кристална лира" за 2015 г. Музикант на годината за 2017 г. в анкетата на предавантео за класическа музика "Алегро виваче" по програма "Хоризонт" на БНР.

 

Даниела ДЯКОВА, мецосопран, в ролята на Азучена  

 

Даниела Дякова (мецосопран) завършва оперно пеене в Музикалната академия "Проф. Панчо Владигеров" в София в класа на проф. Руско Русков и оперната прима Христина Ангелакова. Участва в Майсторските класове на Лука Горла в "Scuola Civica di Musica" в Милано, Италия и на Каролин Диума в Созопол. Специализира оперно пеене при Серджио Сегалини в "Accademia D'Arte Lirica" в Осимо, Италия. Даниела Дякова има няколко награди от авторитетни певчески конкурси, сред които Първа награда от международния оперен конкурс "Надежди, таланти, майстори" (Добрич), Първа награда от конкурса "Млади оперни певци" - София, Втора награда на международния оперен конкурс "Георги Златев-Черкин" - София и Първа награда от конкурса "Цветана Дякович".
В репертоара ѝ са партиите на Адалжидза от "Норма", Амнерис от "Аида", Азучена от "Трубадур", Принцеса Еболи от "Дон Карлос", Фенена от "Набуко", Кармен от едноименната опера, Розина от "Севилският бръснар", Дорабела от "Така правят всички", Далила от "Самсон и Далила" на Масне и др.
Гастролирала е на сцените на престижни оперни театри в Австрия, Чехия, Унгария, Полша, Италия, Германия, Франция, Испания, Белгия, Холандия, Дания, Китай, Тайван, Япония под диригентството на Найден Тодоров, Диян Чобанов, Григор Паликаров, Бареза, Орен, Лоренцо Рамос, Алесандро Сан Джорджи, Херардо Вера, Хосе Кабайе, Хавиер Сарано, Айдар Торибаев, Пьотър Вандиловски.
Паралелно със своите артистични изяви у нас и в чужбина, тя успява умело да се справи и като Художествен ръководител на Симфоничния оркестър на Сливен (2004-2016).

 

Александър КРУНЕВ, в ролята на граф Ди Луна

 

Завършва СМУ "Любомир Пипков" - София, специалност "пеене", а след това - ДМА "Проф. Панчо Владигеров" - София, вокален факултет, в класа на проф. Илия Йосифов. Учил е и при Никола Николов и баритона Сабин Марков. Последният му вокален педагог е Гена Димитрова. Първите му спектакли са в малки роли в Софийска опера и балет. Дебютът му в централна роля е още като студент в ролята на Жорж Жермон в операта "Травиата", постановка на Държавна опера - Пловдив. От тогава до днес репертоарът му е нарастнал със седемдесет роли. Публиката го познава като Риголето, Набуко и Фалстаф от едноименните опери, а също и като Яго в "Отело", граф ди Луна в "Трубадур", Ренато от "Бал с маски", Маркиз Поза в "Дон Карлос", дон Карло в "Ернани", дон Карло в "Силата на съдбата" от Верди, в оперите на Пучини - барон Скарпия в "Тоска", Шарплес в "Мадам Бътерфлай", Пинг в "Турандот", Леско в "Манон Леско", Марсел в "Бохеми", репертоарът му в оперите на Росини включва Фигаро от "Севилския бръснар", Тадео в "Италианката в Алжир"; в операта на Леонкавало "Палячи" изпълнява ролите и на Тонио и Силвио. В оперите на Моцарт той е познат като Дон Жуан, Алфио от "Селска чест", в "Хофманови разкази" е изпълнявал Линдорф, Копелиус, Да Пертуто и доктор Миракъл, в оперите на Доницети е Енрико от "Лучия ди Ламермур", Малатеста от "Дон Паскуале". Изпълнител на кантатно-ораториални произведения - "Кармина Бурана" на Карл Орф, "Реквием" на Моцарт, "Симфония №9" на Бетовен и други. Дългогодишен солист на Софийска опера и балет. От 2008 г. е солист на Държавна опера - Бургас. Гастролирал е в цяла Европа, Америка, Япония, Корея, Мароко, Алжир.

Носител на награда "Златно перо" за постижения по случай Деня на славянската писменост и култура.

 

Диман ПАНЧЕВ, в ролята на Ферандо

Диман Панчев е завършил Националната музикалната академия "Проф. Панчо Владигеров" през 1991 година, в класа на доцент Коснтанца Вачкова. Като студент, пее на сцената на Учебен оперен театър - Сливен,   в ролята на Осмин в "Отвличане от сарая" от Моцарт- с диригент Владимир Кираджиев и режисьор Ваня Бъчварова. През 1991 година пее в Софийската национална опера в ролята на Зарастро в операта "Вълшебната флейта" от Моцарт. В Националната опера е пял под диригентската палка на Иван Марионов, Руслан Райчев, Борис Хинчев, Михаил Ангелов, Методи Матакиев. Дебютира и като Колин в "Бохеми" от Пучини, бил е в ролята на  Базилио в "Севилският бръснар" - Росини, Абимелек в "Самсон и Далила" на Камий Сен-Санс, Том и Самуел в "Бал с маски" от Верди, Рамфис в "Аида" от Верди. Участвал в в "Реквием" на Моцарт. Бил е на турне със Софийската опера в Испания - с Валери Попова и Дарина Такова - в "Княз Игор" /1999 г./, като  Галицки - опера на площада, и като Цунига в "Кармен". Гостувал е на Майски оперни празници в Опера Скопие в ролята на Закария в "Набуко" от Верди. С Пловдивската опера е бил на турне със Стоян Попов в Испания в периода 1992 г. - 1995 г. - в ролите на Закария в "Набуко" от Верди. В Пловдивската опера е пял под диригентстото на Борислав Иванов.  Канен е за солист в периода 1993 г.-1999 г. във Филхармонията на Мюнхен, Германия, в Перуджа, Италия, Оssiach Austria - с Николай Геда /1995 г./ в  Сантандер, Испания, участвал е в концертното изпълнение на "Canto General" с Микис Теодоракис в Мюнхен, с Баварския Радиохор и оркестър, в концерт с Франциско Арайза с Мюнхенската филхармония. Диман Панчев има над 500 участия във фестивали за сакрална музика в Перуджа, Равена,  с камерните състави: "Филипополис" - Пловдив, с диригент Христо Арабаджиев, "Свети Седмочисленици" - София, с диригент Димитър Григоров. Участвал е в концерт в Бирмингам хол, Англия - с "Бохеми" на Пучини.

В периода от 1992 г. - 2008 г. е пял с Русенската опера, под диригентската палка на Георги Димитров - в Холандия, САЩ, Германия, Австрия, Испания - в ролите на Раймондо в "Лучия ди Ламермур" от Доницети, Закария от "Набуко" от Верди, Рамфис в "Аида" от Верди, Спарафучиле в "Риголето" от Верди, Базилио в "Севилският бръснар" от Росини, Тимур в "Тудандот" от Пучини, Ферандо в "Трубадур" от Верди. Диман Панчев е пял като Крал Филип в "Дон Карлос" от Верди на премиерния спектакъл на Старозагорската опера - през 2001 г. Гастролирал е в Залцбург с "Бохеми" от Пучини, с "Турандот" от Пучини - в Австрия, Германия, Испания, САЩ. С Държавна опера - Бургас, под диригентската палка на маестро Иван Кожухаров, е бил на гастроли в САЩ, Германия, Австрия - в периода 2005 г. - 2007 г. - с "Набуко" и "Аида" от Верди, "Турандот" и "Тоска" от Пучини - във фестивалите: Белинзона - Швейцария, във Фестивалната зала "Grosses festspielhaus" в Залцбург -Австрия, фестивалите в Равена и Перуджа - Италия, Сантандер - Испания, Скопие - Македония и др. и др.

Участвал е като солист в "Дон Карлос" от Верди, като дебютът му в ролята е през 1994 г. на сцената на Бургаската опера, с диригент Иван Вульпе, където пее и в "Бохеми" от Пучини, "Аида" от Верди, "Севилският бръснар" от Росини, "Самсон и Далила" от Камий Сен Санс", "Набуко", "Манон Леско" от Пучини, "Бал с маски", "Набуко" от Верди и др.

Диман Панчев е носител на Първа награда на конкурса в Callosa  de Sarria, Аликанте, Испания - през 1997 г. - Елена Образцова, Финалис Ирун, Испания - 1998 г. Издаден е соло диск Artenova Classics - през 1997 г. - LC 3480, Munchel JMP Liturgical songs LC 8870, Switzerland Novalis 1999 LC071.

История на създаването и съдържание:

 

Джузепе Верди написва музиката през 1852 г., само за 29 дни. Първата й премиера е през януари 1853 г. в театър "Аполо" в Рим. Части от "Трубадур" са поставяни в България още в началото на оперното изкуство у нас - през 1914 г.

Либретото на операта е стъпило върху едноименната драма на Гарсия Гутиерес. Действието се развива в Бискай и Арагон /Испания/ през XV век. Циганка омагьосва по-малкия син на бащата на граф Ди Луна, заради което е изгорена на клада. Нейната дъщеря се е заклела да отмъсти на графа и открадва детето. Старият граф, умирайки от мъка, заклева по-големия си син да намери своя изгубен брат. Мисията останала неизпълнена, докато постепенно трагедията е била забравила. До момента, в който графът, по-големият брат, се изправя пред политическия противник и съперник в любовта трубадурът Манрико. Двамата се заричат да се явят на дуел помежду си.

Майката на Манрико, циганката Азучена, разказва на сина си, че бащата на граф Ди Луна е изгорил майка й на клада и как се е опитала да отмъсти, открадвайки детето на стария граф с намерението да го изгори в огъня. За свой ужас, тя хвърля в бързината собствения си син. Манрико започва да изпитва съмнения дали е истински син на Азучена... В това време вестител донася писмо, че любимата му Леонора, излъгана, че той е убит в дуел, ще постъпи в манастир. Опитвайки да я разубеди, пред манастира среща отново граф Ди Луна. Графът опитва да провали церемонията по замонашване на любимата си, но Манрико отвежда със себе си младата жена.

Войниците на графа обсаждат крепостта Кастелор, в която са се затворили Ленора и Манрико. Графът се готви да атакува. В това време войниците му залавят блуждаещата наблизо Азучена. Ферандо познава дъщерята на старата циганка, откраднала преди години детето. Азучена моли да я пуснат да намери сина си. Но графът я осъжда на смърт за някогашното й престъпление. Манрико вдига на крак своите воини, за да спаси майка си.

Войската на Манрико е разбита, а той и Азучена са пленени. Леонора опитва да спаси своя любим, като обещава да стане жена на графа. Ди Луна й разрешава да види Манрико за последен път. Но преди да влезе в кулата на затвора, Леонора поглъща отрова. В сетния си час тя моли Манрико да бяга, но в скръбта си по любимата той остава с безжизненото й тяло. Графът влиза в затвора и съзира мъртвата Леонора. Заповядва да хвърлят Манрико на кладата. Пробудена от гласа на сина си, изнемощялата Азучена търси сина си. Граф Ди Луна тържествено сочи кладата. Скоро с ужас разбира от Азучена, че е станал причина за гибелта на родния си брат.

Така родът Ди Луна най-сетне получава възмездие за смъртта на майката на Азучена.

Още снимки


Последни новини

Всички новини
свали като pdf разглеждания: 711 последна промяна: 10:02:52, 14 юли 2020