Специалисти по градско планиране и транспорт дадоха препоръки към проекта по програма „Джаспърс”

четвъртък, 20 август 2009
Публикувано от: Стефан Минчев

В Бургас се проведе обсъждане на доклада за извършената работа през Фаза I на пилотния проект за интегриран градски транспорт в община Бургас, осъществяван с подкрепата на финансовата инициатива JASPERS. В него взеха участие зам.-кметът на община Бургас Красимир Стойчев, представители на общинска администрация, общинска фирма "Бургасбус", дружество на бургаските архитекти, превозвачи от таксиметровия и автобусния бранш, както и омбудсманът Таньо Атанасов.

По време на срещата бяха направени редица забележки и препоръки към предложените варианти за модернизация на градския транспорт в Бургас. Всички те ще бъдат предоставени и взети под внимание от членовете на консултантския екип на "Джаспърс".

Първият предложен вариант, т. нар. "План Минимум", включва единствено подмяна на всички стари автобуси в градския транспорт с нови.

Вторият се нарича "Бързи автобусни ленти". Тази възможност също предвижда обновяване на автопарка, но и обособяване на специални ленти за движение на нова автобусна линия, която почти напълно да покрие периметъра на пет от сега съществуващите. Маршрутът й ще започва от "Меден рудник", ще се движи покрай езерото "Вая" - градски център - посока север.

Третият вариант в основни линии повтаря втория, но включва и няколко допълнителни компонента - изграждане на интермодален терминал за пътници до ЖП-гара и отсечка /виадукт - мостово съоръжение/, която да е част от специалното трасе за автобуси, както и запазване и развитие на съществуващата тролейбусна мрежа. Затова се нарича "Бързи автобусни ленти +".

Четвъртият вариант се отнася до изграждането на модерна трамвайна мрежа в Бургас.

Интересна дискусия се разгоря по въпроса дали проектът, който е с хоризонт до 2024 г., трябва да бъде изчислен с темп за растеж на населението в този период до 300 000 души, както е по първоначалните изчисления на "Джаспърс", или до 500 000.

Повечето предпочитания и коментари бяха насочени към варианта "Бързи автобусни ленти +", според който новото специално трасе за автобуси трябва да се превърне в гръбнак на градския транспорт и да свърже юга /разрастващият се "Меден рудник", където е концентрирана по-голямата част от работещото население в Бургас/ със севера. Бургаски архитекти направиха забележката, че трасето трябва да стига и до крайните квартали - Сарафово и Крайморие, както и да кореспондира с индустриалните зони на града. От "Бургасбус" обясниха, че е предвидено към специалната лента да има периферни връзки чрез други автобусни линии. Те разясниха концепцията за обособяване на два буферни паркинга с терминали на север и юг, които ще дават алтернатива на хората от крайните квартали и съставните селища да стигат до тях с лични автомобили и да ги оставят там, за да не влизат в централна градска част, която и без това е задръстена с превозни средства. Предвидено е те да бъдат поощрявани чрез продажбата на комбиниран билет за паркинг и градски транспорт, за да могат да продължат пътя си от съответния терминал до работното място с автобус.

Различни изказвания бяха направени във връзка с варианта за изграждане на трамвайна мрежа.  В крайна сметка участниците в обсъждането се обединиха около мнението, че това е прекалено скъп и нерентабилен вариант за сегашните мащаби и възможности на Бургас, но той трябва да залегне като потенциална възможност в плановете за развитие на града.

Предстоят и други обществени обсъждания на проекта, преди Община Бургас да избере окончателния му вариант, с който ще се кандидатства за безвъзмездно финансиране по Оперативна програма "Регионално развитие".

Който и да бъде избраният вариант, той ще включва изпълнението на пакет от задължителни мерки. Сред тях са въвеждането на система за електронно таксуване на пътници в градския транспорт, изграждането на нови автобусни спирки, внедряването на съвременна информационна и система за паркиране /синя зона/, изграждането на велоалеи.

Докладът за извършената работа през Фаза I на пилотния проект за интегриран градски транспорт в община Бургас, осъществяван с подкрепата на финансовата инициатива JASPERS, може да бъде разгледан и коментиран от всеки в раздел "Форуми" на сайта на Община Бургас:

 

Български: http://file.burgas.bg/jaspers/1/bg/index.html

 

English: http://file.burgas.bg/jaspers/1/en/index.html

свали като pdf разглеждания: 6182 последна промяна: 13:41:54, 20 август 2009