ПРИОРИТЕТ: 3 "РАЗВИТИЕ И МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИНФРАСТРУКТУРА И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА"
Приоритет 3 на Плана за развитие е насочен към подобряване на общинската инфраструктура и опазване на околната среда, като по този начин се цели да се повлияе върху устойчивото развитие на общината и да се създадат условия за развитие в останалите сектори на икономиката и социалните услуги. Подобряването на инфраструктурата, както и дейностите по съхранение на околната среда е от съществено значение за изпълнението на останалите приоритети в Плана и по този начин да се осигури високо качество на живот на населението. Изпълнението на заложеното по този приоритет за периода 2007-2013г. има положителен ефект върху конкурентоспособността на региона, привлекателността на общината пред външните инвеститори и развитието на туризма. В изпълнение на приоритет 3 са заложени 4 специфични цели.
Специфична цел: 3.1 "Развитие на транспортната мрежа в община Бургас"
Планираните дейности в изпълнение на специфична цел 3.1. са насочени към развитие на общинската пътна инфраструктура, като с приоритет е подобряването на техническите характеристики на общинските пътища.
Община Бургас разполага с пространствено добре развита пътна мрежа и с една определено добра (значително висока) плътност на нейното разпределение. На територията на Община Бургас са изградени общо 198.00км пътища от които 137.60 kм републикански пътища, които по класове са както следва : I клас-45.2 kм; II клас-13.0 kм; III клас-79.4 kм и 60.90 км общински пътищ като повечето населени места имат връзка с общинския център чрез пътища от републиканската пътна мрежа. Основен проблем се явява амортизираната пътна инфраструктура, и сезонното увеличение на трафика към Южното Черноморие, което води до влошени характеристики на транспортната мрежа в общината. Ето защо усилията на община Бургас са насочени към преодоляване на проблемите и осигуряване на улеснено придвижване през територията на общината за местното население и преминаващите туристи.
Мярка "Изграждане и поддържане на общинска пътна мрежа"
Изпълнението на мярката е високо и се характеризира с изпълнение на всички заложени основни проекти. В рамките на периода са реализирани пътен възел Бургас - Средец - Созопол, ключови пътни отсечки в центъра на града и в кварталите Славейков, Меден рудник и Изгрев. Допълнително са изпълнени няколко нови проекти извън Плана като проект "Реконструкция на общински път Бургаски минерални бани - Банево - Изворище от км. 1+240 до км. 8+050, Община Бургас". Проектът е изпълнен за периода 2008 - 2010 година и е финансиран от ОП "Регионално развитие" 2007-2013г.. Бюджетът на проекта е 4 664 819, 75 лв. и е реализиран за 24 месеца в периода 16 09. 2008 - 15. 09. 2010. В резултат на проекта са:
§ Рехабилитирани 6 054 м от пътната отсечка Бургаски минерални бани - Банево - Изворище от км. 1+240 до км. 8+050, Община Бургас
§ Изградена отводняваща система, включваща изграждане на нови тръбни водостоци в участъка от км.6+500 до км.7+030 и изграждане на водосток тип батерия от правоъгълни стоманобетонови елементи ;
§ Монтирани нови еластични огради;
§ Поставена хоризонтална маркировка, вертикална сигнализация и пътни знаци.
За отчетният период ежегодно са извършени редица основни ремонти и рехабилитация на общинската пътна мрежа финансирани от капиталовата програма на общината. В рамките на периода на изпълнение на Плана стартира и проучването за възможностите за изграждане на обходен маршрут на тежкотоварните автомобили.
Усилена работа по този приоритет се наблюдава в първите години от периода за изпълнение на Плана. По-голямата част от проектите завършват до 2011 та година, което дава добра оценка за ефикасността на администрацията. В останалите две години усилията на ръководството на общината е да се проучи и намери решения за избягване на задръстванията в общинския център и да се подобри мобилността на гражданите. Ето защо пренасочването на трафика за Южното Черноморие и на тежкотоварните автомобили е изнесено като приоритет от общинската администрация и в последните години активността на общината се изразява в изготвянето на необходимите проучвания за изграждането на обходен маршрут за тежкотоварния трафик и за отклоняване на трафика от туристи от град Бургас на юг. Също така през отчетния период са извършени всички необходими дейности (проучвания, проектиране) за подготовка на изграждането на така наречения северен обход за отклоняване на туристическия поток на север без да преминават през общинския център. В резултат от предприетите дейности през 2013та година се постига висока нужната проектна готовност и през 2014та стартира изпълнението на Пътен възел "Българово" на АМ "Тракия", който ще извежда трафика по посока Българово - Миролюбово - Каблешково - Тънково - Слънчев Бряг.
Мярка "Изграждане и поддържане на уличната мрежа в населените места"
С изпълнението на Плана за развитие се стартира интензивна модернизация на пътната инфраструктура, като акцентът е поставен на цялостното решаване на проблема с уличната инфраструктура и подземните комуникации в съставните общински селища. За отчетният период програмата заложена по Плана е изпълнена, с изключение на операция за кръстовище бул. Н. Петков и ул. Д.Димов (съгласно отчети на Община Бургас). Изпълнени са дейности по рехабилитация на пътен възел Бургас-Средец-Созопол, ул. З. Зограф в кв. Долно Езерово, конструктивно укрепване на бул. Ив. Вазов, асфалтиране и преасфалтиране на редица улици в населените места от общината. Извън заложеното в Общинския план за развитие за целия период на изпълнение са извършени интервенции в допълнителни обекти на територията на община Бургас, като фокусът е бил насочен към подобряване на транспортната инфраструктура в общинския център и рехабилитацията на основни комуникационно-транспортни връзки.
През 2013та година стартират дейностите по два проекта, ключови за град Бургас - а именно проектиране и изграждане на кръгово кръстовище "Трапезица" и ул. Крайезерна. Като цяло най-важните инфраструктурни проекти, стартирали в последната година на отчетният период и които ще продължат да се изпълняват в обхвата на следващия Общински план за развитие са както следва:
- Пътен възел Запад, с надлез над товарна ж.п. гара - Реализацията на обекта стартира през 2011г. Общата стойност на проекта е 20 987 912,38 лв. с вкл. ДДС. Обектът е в процес на реализация.
- Проектиране и изграждане на кръгово кръстовище "Трапезица" - През 2013г. за обекта е изготвено и одобрено от ЕСУТ задание за проектиране. Изготвя се документация за възлагане на изпълнението на обекта, съвместно с реализацията на пешеходни пасарелки, които ще бъдат изпълнени в рамките на проекта за "Интегриран градски транспорт на Бургас".
- Ü Довеждаща улица и инфраструктура на рибарско пристанище в кв. Сарафово - Дейността е стартирала през 2013г. Средствата за реализацията на обекта са предвидени в Разчета за капиталови разходи през 2014г. Обекта е свързан с изпълнението на обект: Рибарско пристанище" в кв. Сарафово.
- Проект за реконструкция ул. Крайезерна - През 2013г. са проведени предпроектни проучвания и съгласувателни процедури. В резултат има одобрено задание за проектиране, прието от ЕСУТ. Предстоят изпълнението на дейностите по реконструкция.
- Проект за реконструкция на ул. Демокрация - През 2013г. са проведени предпроектни проучвания и съгласувателни процедури. За обекта има одобрено задание за проектиране от ЕСУТ. Към момента, проектът е на етап проектиране. Има и други одобрение проекти по проект, финансиран по ОПРР, като те са описани в Приоритет 4. (например улиците Батенберг и Александровска).
- В рамките на проект, който се изпълнява към настоящия момент, също е заложено рехабилитация на основни улици, които представляват ключови комуникационно - транспортни връзки - пешеходна зона на ул. Богориди, ул. Александър Батенберг и изграждането на една напълно нова подземна улица свързваща ул. "княз Борис" и ул."Гурко".
Мярка "Обновяване на системата на градски транспорт"
В рамките на периода на изпълнение на Плана за развитие на община Бургас е стартиран проект "Интегриран градски транспорт на Бургас", чиято цел е да осигури на жителите на гр. Бургас достъп до качествен и екологосъобразен транспорт. Проектът стартира през 2009 г. с изготвянето на предпроектни проучвания и анализи. През 2010г. проектът е одобрен от Управляващия орган на ОП "Регионално развитие" 2007-2013 за финансиране и реалното му изпълнение стартира през ноември, 2010 г. Поради сложността и големия му обхват, изпълнението на дейностите е удължено до 2015. В този смисъл не може да се направи комплексна оценка за изпълнението му и степента се оценява на средна - това се дължи най-вече на продължителността на първите дейности по проекта, както и на липсата на опит по отношение на администриране на подобни големи интергирани проекти от страна на УО на ОПРР, което също води до забавяния в изпълнението. Но с оглед на постигнатото до момента и заложеното по проекта, поставената обща цел на приоритета ще се изпълни в пълна степен още през този програмен период. По-големите постижения в рамките на проекта през 2013та година са: закупени и пуснати в експлоатация 67 нови автобуса, които са нископодови, екологосъобразни и икономични, оборудвани с платформи за хора с увреждания и климатици. За обновяването на автобусния парк община Бургас още през 2008г. е закупила 10 изцяло нови автобуса и 22 рециклирани, които да обслужват градския транспорт, а за междуселищния са отделени средства за закупуване на 5 броя рециклирани автобуса.
В изпълнение на операцията за разширяване на тролейбусната мрежа в гр. Бургас първоначално са закупени 11 нови тролейбуса и от 2011г. е удължена тролейбусната мрежа на втората линия Т2, с което удължение се осигурява връзка на най-големия комплекс на Бургас - Меден Рудник с морската градина, 3 училища и Бургаски свободен университет През 2013 г. "Бургасбус" ЕООД и Община Бургас отново обединяват усилията си за пълно обновяване на тролейбусния парк по проект "Прилагане на марки за подобряване качеството на живот в градовете Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен", финансиран по ОП "Околна среда". При приключване на процедурата за доставка през 2014г. ще влязат в употреба нови 22 бр. тролейбуса.
През периода от община Бургас е извършено обновяване на 174 автобусни спирки, като по проект "Интегриран градски транспорт на Бургас" предстои да бъдат модернизирани спирките по трасето на изградената бърза автобусна линия, допълнително ще се изградят два автобусни терминала и една централна автобусна спирка.
В рамките на периода община Бургас е много активна за осигуряване на достъпен обществен транспорт и устойчива мобилност на гражданите си. В тази насока, общината е взела участие в няколко международни проекта, с които се цели да се повиши мобилността в градовете (проекти INSTIGATE, ISEMOA), ), извършен е одит на политиките по транспорта и опазването на околната среда чрез въвеждане на алтернативен транспорт по проект "ЕКОМобилност" и "Велосипедният град- модел на модерна градска мобилност". През 2012г. е изготвен работен вариант на "Стратегически план с мерки за подобряване достъпността и енергийната ефективност в градската среда и транспорт", който ще се актуализира и адаптира спрямо изготвения План за устойчива градска мобилност по проект АТТАС. Планът за устойчива градска мобилност е възложен на външен изпълнител в края на 2013та година и ще е в сила от 2014та година.
Трябва да се отбележи, че за пет годишният период на изпълнение на Плана, община Бургас е изградила добра инфраструктура за придвижване с велосипед в града. С реализирането на отделни проекти се цели да се постигне пълно покритие на града и крайните му квартали с велоалеи, което ще осигури на населението възможност за използване на алтернативен и екологосъобразен транспорт. Инфраструктурата не е завършена и ще е необходимо да се заложат дейности по изграждане на велоалеи и през следващия програмен период - най-вече в частта за свързване на по-отдалечените квартали с централната част на гр. Бургас. Една не малка част ще се изпълни по проект "Интегриран градски транспорт на Бургас", поради което ще се изпълняват дейности за градска мобилност и след периода на настоящия План за развитие.
С цел увеличаване на дела на използвания алтернативен транспорт са извършени редица дейности по осигуряване на подходяща инфраструктура и възможности за придвижване с велосипед. През 2013 г. на територията на гр. Бургас е въведена система за обществен велосипеден транспорт в Бургас - 3 бр. вело-информационни пунктове, 13 бр. велостоянки и 120 бр. велосипеди за отдаване под наем. Системата е реализирана по проект "Велосипедният град - модел на модерна градска мобилност" по GEF /Глобалният екологичен фонд/. Всеки един велосипед е снабден с GPS и видео-наблюдение; всяка от велостоянките с информационна табела с указано местоположението им в града. Превръщайки велосипедния транспорт като елемент от интегрирания градски транспорт, община Бургас улеснява преминаването от традиционните начини за придвижване из града към алтернативни форми на транспорт и по този начин повишава мобилността на своите жители. Не на последно място създадените възможности за използване на алтернативен начин за придвижване ще спомогне за постигане на целите за редуциране на СО2 и други замърсявания на въздуха вследствие масовото използване на традиционен транспорт.
В подкрепа на развитието на интермодалния транспорт през 2013та година е изградена нова Международна морска гара - Бургас. Морска гара - Бургас е един от компонентите на един голям проект -"Супер Бургас - зона за обществен достъп", чиято цялостна концепция е свързана с реорганизация на пространства в пристанище Бургас-изток и превръщането им в зона за обществен достъп, която да съчетава съвременен логистичен център (морска гара, железопътна гара, автогара, градски транспорт).
В изпълнение на Националния план за действие 2012 - 2014 г. за насърчаване производството и ускорено навлизане на екологични превозни средства, вкл. електрическата мобилност, Община Бургас първа в страната започна подмяна на служебния си парк чрез закупуване на 2 бр. електро-скутери за дейността на контролното звено екоинспекторат. Приети са законодателни насърчителни и стимулиращи мерки - всички електромобили паркират безплатно в "синя зона". Към момента в Бургас регистрирани са общо 3 електромобила и 2 бр. електромотопеди.
Степен на изпълнение на специфичната цел: Като цяло може да се обобщи, че по цел 3.1 е постигната средна до висока степен на изпълнение. Извършени са дейности по три от заложните операции, но за две от тях дейностите ще продължат в следващия програмен период. Поради забавяне на изпълнението на "Интегриран градски транспорт на Бургас" реализирането на операцията за изграждане на център за автоматизирано управление и контрол на трафика ще се осъществи реално през следващия програмен период.
Специфична цел: 3.2 "Подобряване на водоснабдителната и канализационна инфраструктрура"
Специфична цел 3.2. е насочена към осигуряване на местното население с достатъчно количество и качество вода за стопански и битови нужди, като се обезпечи отвеждането на отпадъчните води до и от пречиствателни съоръжения. Голяма част от водоснабдителната мрежа на територията на община Бургас е амортизирана и изпълнена с етернерови тръби. Канализационната мрежа не обхваща териториите на всички квартали и съставни селища на Общината, тя е частично изградена, амортизирана или с недостатъчен капацитет. Събирането и пречистването на отпадъчните води е основен проблем за териториите в района на Черноморското крайбрежие. Във връзка с това и в съответствие с регламентите на ЕС и по-специално Рамковата директива за водите е необходимо да се осигури пречистване на отпадъчните води за всички населени места за да се намали натоварването на повъхностните води. Нещо повече в съответствие със заповед на Министъра на околната среда и водите всички водни обекти във водосбора на Черно море са определени като чувствителни зони, което отново извежда като приоритет изграждането на нужните пречиствателни станции и реконструкцията на канализациите и по населени места и в отдалечените от града квартали.
В изпълнение на тази цел са изпълнени редица проекти по двете заложени мерки - "Изграждане и реконструкция на водоснабдителната инфраструктрура" и "Изграждане, реконструкция и рехабилитация на канализационната инфраструктура". Степента на изпълнение е желателно да се разглежда комплексно поради факта, че повечето основни проекти включват съвместни дейности касаещи водоснабдителната и канализационната инфраструктура.
Мярка "Изграждане и реконструкция на водоснабдителната инфраструктрура"
Със собствени средства община Бургас е реализирала редица проекти в съставните населени места на общината. В годините на разглеждания период поетапно е осигурено водоснабдяването на с. Драганово, изградени са нови водопроводни клонове в кв. Банево, с. Равнец, с. Маринка - с. Твърдица - с. Димчево. Финансирането е както от ПУДООС, така и от бюджета на община Бургас. Водоснабдителната инфраструктура е рехабилитирана и подменена и в други участъци от общината, като тези дейности са част от проекти, съвместяващи дейности по компоненти - водоснабдяване, канализация и където е необходимо пречистване на отпадъчните води. Тези проекти са разгледани по-долу.
Мярка "Изграждане, реконструкция и рехабилитация на канализационната инфраструктура
Големите и основни проекти съвместяващи дейности по изграждане, реконструкция и рехабилитация на ВиК системите на територията на общината и изграждането на ПСОВ са:
- Проект "Пречиствателна станция за отпадни води кв. Меден рудник, гр. Бургас", финансиран по програма "ИСПА", Мярка: EUROPEAID/123191/D/WKS/BG. Проектът е реализиран в партньорство между Министерство на околната среда и водите, Община Бургас и "ВиК" ЕАД-Бургас. Бюджетът на проекта е 6 547 677,36 Евро. Като резултат от изпълнението на проекта е изградена нова Пречиствателна станция за отпадъчни води в ж.к. Меден Рудник - гр. Бургас. Пречиствателната станция е в експлоатация от 21 декември 2009 г. с капацитет да обслужва 49 000 ЕЖ.
- Проект "Интегриран воден проект за гр. Бургас" финансиран чрез Финансов Меморандум по мярка 2005/BG/16/P/PE003 на Програма ИСПА. Водеща организация при изпълнение на проекта е МРРБ. Бюджетът на проекта е в размер на 21 000 000 евро и е разпределен както следва: Безвъзмездна помощ по Програма ИСПА 10 800 000 евро или 48% заем от ЕБВР на името на "ВиК" ЕАД - гр. Бургас, на който гарант е Община Бургас 10 920 000 евро или 52%.
Един от компонентите на проекта е "Рехабилитация и разширение на вътрешната водопроводна мрежа и реконструкция на резервоар "Изгрев" - извършена е рехабилитация на водоснабдителната мрежа с обща дължина приблизително 13 500 м, коята включва: реконструкция на водопровод от РШ "Струга" до площад "Трапезица", гр. Бургас - 1 112 м; подмяна на водопровод по ул. "Цар Симеон І" в отсечката от ул. "Константин Величков" до ул. "Хан Аспарух" 1 220 м; подмяна на водопровод по ул. "Цар Симеон І" в отсечката между ул. "Хан Аспарух" и ул. "Стефан Караджа" - 1 156 м; подмяна на водопровод по ул. "Проф. Якимов 1 854 м; подмяна на водопровод по ул. "Одрин" между Зеленчукова борса и завод "Спартак" 1 384 м; подмяна на водопровод по ул. "Одрин" между завод "Спартак" и ул. "Цар Калоян" 1 867 м; реконструкция на водопроводна връзка между деривация "Камчия" и "Ясна поляна" - Участък бул. "Мария Луиза" - стадион "Черноморец" - 1 734 м; ремонт на водоем Изгрев, гр. Бургас. Във връзка с проекта е изграден и магистралян водопровод от НР "Лозово" до х-л "Мираж".
По част Канализация проектът се състои от 2 компонента, а именно:
- Рехабилитация и разширение на канализационната мрежа - кв. Победа. Паралелно с неговата реализация Община Бургас инвестира собствени средства в размер на 400 000 лв. за изграждането на домовите отклонения на 24 улици в квартала. И двата обекта са завършени.
- Реконструкция на съществуващата Градската пречиствателна станция за отпадъчни води.
Проектът е изпълнен в рамките на периода от 2005 г. до 2010 г.
- Проект ,,Инвестиционни проекти за Водоснабдителната и Канализационна мрежа на Бургас- Меден рудник". Проектът е на стойност 16 305 757,13 лв. и е изпълнено: Рехабилитация на ВиК мрежите в квартал Меден рудник на гр. Бургас и Рехабилитация на Помпена станция "Победа". Завършен е през 2013г. Общата стойност на допустимите разходи по проекта е 14 660 980,23 лв., от които 13 558 465,81 лв. е стойността на безвъзмездната финансова помощ, а участието на Община Бургас в проекта е 927 074,59 лева. Изпълнените мерки представляват 90% от заложените предварителни индикатори за стойност и дължина на мрежите.
- Проект "Изграждане на канализация в кв. Долно Езерово и КПС с тласкател до ПСОВ - гр. Бургас". Проектът е на стойност 6 078 903,49 лв. и се финансира по Оперативна програма "Околна среда 2007-2013" и собствен принос на Община Бургас. Включените по проекта дейности са свързани с изграждане на нова канална мрежа, канално помпена станция с 2 бр. помпи и тласкател, който да отвежда битови отпадни води от КПС "Долно Езерово" до ПСОВ Бургас.
- Проект "Интегриран проект за управление на питейните и отпадни води - с. Рудник и м.с. Черно море, област Бургас". Проектът е на стойност 479 090лв. и основната му цел е изготвяне и съгласуване на проектна документация за изграждане на съвременна водопроводна мрежа и битова канализационна мрежа в с. Рудник и м.с.Черно море. Проектът е приключен и отчетен през 2012 г. С разработената по проекта техническа документация Община Бургас е подготвила проектно предложение, с което да кандидатства за финансиране на част от инфраструктурните мерки чрез средства от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.
- Проект "Интегриран проект за управление на питейните и отпадните води - кв. Горно Езерово, гр. Бургас, област Бургас". Изпълнението на проекта може да се разглежда като двуетапен процес. Първоначално по Техническа помощ на стойност 391 640,000лв. са изготвени ПИП, идейни и работни проекти, както и апликационна форма за кандидатстване. През м. Април 2012 г. Община Бургас подписва договор за изпълнение на инфраструктурен проект "Интегриран проект за управление на питейните и отпадните води - кв. Горно Езерово, гр. Бургас, област Бургас"., с което стартира условно вторият етап на проекта. Същинските дейности по реализирането се извършват и към момента. Очаква се проектът да приключи август, 2014г..
- "Интегриран проект за подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчните води на кварталите Банево, Ветрен и Минерални бани, гр. Бургас". Общата стойност на проекта е:30 951 630, 57 лв. По проекта са изготвени работни проекти за ВиК мрежата на кварталите и ПСОВ - Банево. Към момента се извършват СМР дейностите по изграждане, реконструкция и обновяване на ВиК мрежата, ПСОВ е изпълнена на 90%. Очакваната дата на завършване на дейностите по проекта е ноември, 2015г.
- Проект "Пречиствателна станция за отпадни води - кв. Меден Рудник, гр. Бургас- 2 етап: разширение". Извършените по проекта дейности са на стойност 6 547 677,36 Евро. Една част от проектът е финансиран по програма "ИСПА", и се реализира в партньорство между Министерство на околната среда и водите, "ВиК" ЕАД - Бургас и Община Бургас. Друга част се финансира от ОП "Околна среда" и крайната индикативна дата за приключване на първи етап от проекта е януари, 2015г. Голяма част от предвидените дейности са изпълнени, но поради възникнали непредвидени обстоятелства договорът с МОСВ към момента е временно спрян. Срокът за изпълнение на втори етап от проекта е 24 месеца
- Проект "Интегриран проект за рехабилитация и разширение на ВиК мрежите в кв. Сарафово, гр. Бургас". Проектът е двуетапен и предвижда проектиране и рехабилитация на съществуващи и изграждане на нови водопроводни и канализационни мрежи със сградни отклонения в 13 жилищни квартала. Договорът е сключен през октомври 2011г., а срокът за изпълнение е 33 месеца. Общият бюджет на проекта е 19 132 711, 00 лв. и се финансира от ОП "Околна среда 2007-2013г.", като договорът за безвъзмездна финансова помощ отново е временно спрян.
- Канализация и Пречиствателна станция за отпадни води с. Маринка, Община Бургас с бюджет 2 070 962. Във връзка с реализацията на проект за Канализация на с. Маринка, финансиран от ПУДООС към МОСВ, община Бургас има ангажимент за изграждане на ПСОВ. През 2013г. е проведена обществена поръчка за инженеринг и е сключен договор с ДЗЗД "Консорциум-SV-KS-WLS". Изготвен е инвестиционния проект и е издадено и влязло в сила Разрешение за строеж. Предстои изпълнението на обекта. До момента в с. Маринка е изградена част от канализационната инфраструктура, в процес на изграждане е локална пречиствателна станция за отпадъчни води, която ще преработва събраните чрез канализационната мрежа отпадъчни битови води и ще предотврати директното им изпускане в р. Маринка. До момента по проекта са изградени: Главен колектор от о.т.28 до ПСОВ - 188м., главен клон от РШ 22 до РШ начална - 1138м., канал 4 - 100м., отливен канал, заустване отливен канал в р.Маринка и дъждопреливник - строително-конструктивна част. част от канал 17 с дължина 50м., канал 18-60м, канал 19-86м, част от канал 26 с дължина 207м , част от канал 30 с дължина77м, част от канализационен тласкател с дължина 10м и 78 броя домови канализационни отклонения по канали 17,19,26 и 30.
- Проект "Инвестиционни проекти за подобряване и развитие на ВиК инфраструктурата в приоритетни агломерации на Община Бургас /кв. Крайморие и гр. Българово/", процедура BG161PO005/11/1.12/02/25. Стойността на проекта е 42 054 242,64лв. Проектът предвижда изграждане на канализационната система в две приоритетни агломерации на територията на Община Бургас. С Решение 366/19.06.2013г. Ръководителя на УО на ОПОС е определил да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер на 38 704 521 лв. за проектното предложение на Община Бургас, като същата ще бъде предоставена от ОПОС през следващия програмен период 2014 - 2020г..
Находища на минерална вода на територията на Община Бургас
В допълнение към изпълнението на тази специфична цел, с Решение № 38 и Решение № 39 от 04.02.2011 г. на Министъра на околната среда и водите на Община Бургас са предоставени, безвъзмездно за управление и ползване находища на минерална вода, изключителна държавна собственост - "Рудник", с. Рудник и "Бургаски минерални бани", кв. Ветрен , за срок от 25 години.
След проведени от Община Бургас подробни, допълнителни проучвания на двете находища, със Заповеди №РД-774 и №РД-775 от 21.10.2011 г. на МОСВ са утвърдени експлоатационни ресурси на находищата, както следва:
- находище "Рудник" - утвърден експлоатационен ресурс 2,10 л/сек., технически възможен дебит на водовземно съоръжение сондаж Б-166 - 2,10 л/сек. /Т на водата 20,2о С/;
- находище "Бургаски минерални бани" - утвърден експлоатационен ресурс на находището - 16,45 л/сек., технически възможен дебит на водовземните съоръжения: сондаж Б-191 - 14,35 л/сек. /Т на водата 41,2о С/ и сондаж Б-165 - 2,10 л/сек. /Т на водата 33о С/.
Със Заповед № РД-686/29.08.2012 г. /за "Рудник"/ и Заповед № РД-687/29.08.2012 г. /за "Бургаски минерални бани"/ на Министъра на околната среда и водите са утвърдени и определени санитарно - охранителните зони на находищата.
С оглед определяне на състава и свойствата на минералната вода от двете находища, Община Бургас възложи извършване на пълен физикохимичен, микробиологичен и радиологичен анализ на минералната вода. В тази връзка Министерство на здравеопазването издаде, както следва:
- Балнеологична оценка № 4 от 20.02.2014 г. за минералната вода, добивана от сондаж Б-166, находище "Рудник";
- Балнеологична оценка № 5 от 20.02.2014 за минералната вода от сондаж Б-191 на находище "Бургаски минерални бани";
- Балнеологична оценка № 6 от 20.02.2014 за минералната вода от сондаж Б-165 на находище "Бургаски минерални бани"
с определени лечебно-профилактичните и балнеолечебни свойства на минералната вода.
До момента има издадени 6 броя разрешителни (4бр. от Община Бургас и 2 бр. от МОСВ) за водовземане на минерална вода от сондаж Б-191, като предоставения за ползване дебит е - 3,60 л/сек., свободен ресурс - 10,75 л/сек.
Свободния ресурс за сондаж Б-165 на находище "Бургаски минерални бани" - 2,10 л/сек. и съответно за сондаж Б-166, находище "Рудник" - 2,10 л/сек.
През 2013 г. с Решение № 13 от 22.01.2013 г. на Министъра на околната среда и водите на Община Бургас бе предоставено за управление и ползване находище на минерална вода, изключителна държавна собственост - "Изворище", с. Изворище.
След проведено допълнително проучване са утвърдени експлоатационните ресурси на находище "Изворище" - 10,39 л/сек., като технически възможния дебит на водовземните съоръжения е както следва: сондаж Б-81 - 3,41 л/сек. /Т на водата 22,4о С/ и сондаж Б-108 - 6,98 л/сек. /Т на водата 25,5о С/.
Всички проекти са с осигурено финансиране от донорска програма - Оперативна програма Околна среда 2007-2013г. или ПУДООС. Съобразно принципите на финансиране на тези две програми община Бургас осигурява финансиране за тези проекти на стойност над 11 милиона лева. Успоредно с това, общината е изпълнила съществени дейности по подобряване на ВиК инфраструктурата със собствени средства в не малка част от кварталите на общинския център и съставните селища на общината.
Степен на изпълнение на специфичната цел: По целта е постигната средна степен на изпълнение. Много голяма част от заложените операции по двете мерки са включени за изпълнение в редица проекти, за които е потърсена финансова подкрепа от програми като ОП "Околна среда" и ПУДООС. Голяма част от проектите, обаче, все още не са завършени и реалните резултати от изпълнението им ще се получат в следващия извън периода на разглеждане и оценка. На това именно се дължи средната степен на изпълнение, което обаче е свързана с много висока степен на проектна реализация. Все пак трябва да се отбележи изключително интензивния процес на подготовка на повечето предвидени за реализиране операции и усилията на общината да осъществи заложеното в срок.
Специфична цел: 3.3 "Подобряване на енергийната ефективност и използване на алтернативни източници на енергия"
Бургас е една от общините, които през последните години активно се опитват да изпълняват изискванията на европейските стандарти по отношение на намаляване на енергопотреблението и намаляване на емисиите на СО2. В контекста на енергийната ефективност и увеличаването на дела на използване на алтернативни енергийни източници, община Бургас е разработила стратегически документи, които да очертаят насоките и да дадат посока на прилагане на местната енергийна политиката, да дефинират приоритетите в развитието й и създаването на условия за изпълнение на местни енергийни инициативи. През 2011 г. е приета Стратегия за устойчиво енергийно развитие 2011 - 2020г. и План за действие 2011 - 2013г., които са основният инструмент на община Бургас в процеса на енергийно планиране на местно ниво за повишаване на енергийната ефективност и въвеждане и използване на алтернативни източници на енергия.
През 2008г. Община Бургас става част от Споразумението на кметовете - инициатива на европейската общност, с която се признава водещата роля на местните власти в постигането на целите за намаляване на CO2 с 20% до 2020г.. С подписването на Споразумението, Общината се ангажира с разработването на местен план за действие за повишаване на енергийната ефективност и използването на възобновяеми енергийни източници. Ежегодно се приема годишна програма за енергийна ефективност, в която се определят приоритетите за интервенция за съответната година.
В изпълнение на задачите за намаляване на енергопотреблението и въвеждането на алтернативни енергийни източници община Бургас е осигурила за отчетния период финансиране от различни програми за обучение, реализиране и въвеждане на мерки за енергийна ефективност, като например Международен Фонд Козлодуй, Фонд "Енергийна ефективност и възстановяеми източници", Национален доверителен еко-фонд, ОП "Регионално развитие" 2007-2013г., Програма "Интелигентна енергия- Европа" и Механизъм за координация на управлението на предоставената безвъзмездна помощ за структурни реформи от Японска страна.
Мярка "Повишаване на енергийната ефективност"
В разработената и въведена Стратегия за устойчиво енергийно развитие на община Бургас като основна специфична цел за изпълнение е заложено "Повишаването на енергийната ефективност в публичната инфраструктура и жилищните сгради", което напълно съвпада с предвиденото в Плана за развитие на община Бургас. Тъй като общинските жилища са малко (2.3 %) и включват предимно общежития към университетите в града и работнически жилища към по-големи предприятия, то ролята на общината в жилищния сектор е предимно спомогателна и консултантска за информиране и стимулиране на гражданите в процесите на благоустройство и създаване на енергийна ефективност на жилищните сгради. Опитите в сферата на жилищния сектор са насочени към стимулиране и разпространение на информация сред населението по отношение на програми и начини за повишаване на енергийната ефективност на жилищните сгради. В тази насока през 2008 г. Община Бургас бе одобрена за участие във II фаза на Проекта на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Програмата за развитие към ООН /ПРООН/. - "Демонстрационно обновяване на многофамилни жилищни сгради. В рамките на този проект през 2009 година е извършено саниране и благоустрояване на две многопрофилни жилищни сгради в ж.к. "Изгрев", бл.20, вх.3 и ул. "Съгласие" № 6, бл. "Пощенец 2".
Проект "Българо-Норвежко партньорство в областта на енергийната ефективност и възобновяемите енергийни източници за намаляване на вредните газове в публичния сектор в Черноморските общини", финансиран от Норвежка програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие в България и Румъния. В рамките на проекта в сграда, предложена от Община Бургас, са извършени дейности по реконструкция и въвеждане на мерки за енергиийна ефективност.
ПРОЕКТ "PassREg - Региони с пасивни сгради и възобновяеми енергийни източници" (http://www.passreg.eu/index.php). Общият бюджет на проекта е 1 966 662 евро, от които 54 828 евро е съфинансирането на Община Бургас. Проектът е с голяма продължителност и реалните резултати ще се получат в следващия програмен период. Проектът е стартирал май, 2012 и ще приключи май, 2015. Основните цели на проекта са:
- Да подпомага развитието на устойчиво строителството в отделни региони.
- Да насърчава проектирането и строителството на пасивни сгради с възобновяеми енергийни източници.
- Анализ на съществуващите модели на водещите региони и техните структури.
- Адаптация на успешни модели към различните регионални условия.
- Разработване и популяризиране на добри практики.
Друга съществена цел за изпълнение в Плана за развитие и енергийната стратегия е намаляване на енергопотреблението чрез подмяна на уличното осветление с енергийноефективно. В изпълнение на тази цел е извършена реконструкция и модернизация на уличното обществено осветление с енергоспестяващи осветителни тела на не малка част от споделените пространства - улици, зелени площи, паркове и т.н.
Сериозен успех е постигнат при модернизацията на образователната инфраструктура. На територията на общината са изпълнени значителен брой проекти за въвеждане на мерки за енергийна ефективност в редица детски градини и училища, финансирани от различни фондове. Община Бургас също участва във финансирането на тези проекти чрез отделяне на средства от общинския бюджет. Същевременно със собствени средства са реализирани отделни проекти за въвеждане на мерки за енергийна ефективност в образователната структура. Само за 2013г. в бюджета на общината са заложени средства от 5 милиона лева, с което се постига покритие от 99 % от училищата и детските градини, които са с въведени енергоспестяващи мерки - саниране, подмяна на дограма, нова отоплителна инсталация, соларни панели, нова топло и хидроизолация на покрив и боядисване.
По отношение на социалната и здравна инфраструктура саниране и обновяване на сградите е извършено за Дом за стари хора, Център за временно настаняване на бездомни хора и Медицински център ІІІ - Бургас. Извършен е одит за енергийна ефективност на ДКЦ ІІ и предстоят извършването на дейностите по реконструкция и модернизиране на сградата.
Въпреки отчетените положителни резултати за период 2007 - 2013 г., не се идентифицира изпълнение на мярката по отношение на дейностите за саниране на общински жилища в кварталите Славейков, Меден Рудник и Изгрев, което се дължи най-вероятно на липсата на подкрепящ финансов механизъм за изпълнение на такива дейности. Също така се наблюдава слаба активност по отношение на модернизирането и въвеждането на мерки за енергийна ефективност в административните сгради - общинска собственост. Модернизирани са основно сградата на общината с получено финансиране по програма "Красива България", Дом за стари хора "Цвета и Анка Върбанови", Център за временно настаняване на бездомни хора и Защитено жилище за хора с умствена изостаналост. Но са необходими допълнителни дейности по обновяване и ремонт на общинските сгради не само в общинския център, но и в останалите населени места от общината.
Мярка "Въвеждане и използване на алтернативни източници на енергия"
Като основни операции за изпълнение на тази мярка са били предвидени да се изпълнят газификация на общинските сгради и инсталирането на слънчеви колектори. В тази връзка община Бургас е постигнала успех с газифицирането на административната сграда на община Бургас, над 7 училища и 5 детски градини. Дейностите по газификация са извършени основно в периода 2009-2012 година. При изпълнение на проектите за обновяване и модернизация на обекти от образователната инфраструктура успоредно с въвеждането на мерките за енергийна ефективност са извършени и дейности по въвеждане на възобновяеми енергийни източници, като поставяне на слънчеви панели на покривите на училищата и детските сгради, преминаване към газификация на общинските сгради.
Като част от политиката на община Бургас за устойчиво енергийно развитие е провеждането на обществени кампании за повишаване на самосъзнанието на хората по отношение на енергоспестяването и намаляване на емисиите на въглероден диоксид. В тази връзка ежегодно се провеждат кампаниите - "Европейска седмица на мобилността", "Дни на устойчивата енергия" и "Дни на екологията". След създаването на Областния информационен център са проведени 4 информационни срещи за енергийното обновяване на домовете.
Освен това община Бургас участва като партньор в няколко международни проекта, насочени към популяризиране на мерките за пестене на енергията, като:
1. Проект: "SUSTAINABLE NOW" / "УСТОЙЧИВИ СЕГА"
Бюджета за Община Бургас: 86 791 EUR,
Съфинансиране: 21 698 EUR.
Продължителност: септември 2008г. - септември 2011г.
Проекта е финансиран рамките на програма "Интелигентна енергия за Европа 2007". Водещ партньор по проекта е международната организация: ICLEI- Местни власти за устойчивост, а останалите партньори освен Община Бургас са Розиняно Маритимо /Италия/, Лудвигсбург /Германия/, Общности от област Тразимено /Италия/, Мишколц /Унгария/, Болоня /Италия/, Мюнхен /Германия/, Уокинг Бороу / Обединено кралство/.
Основните дейности по проекта бяха насочени към подпомагане развитието на местни / регионални общности за подобряване на енергийните им характеристики и увеличаване използването на възобновяеми енергийни източници посредством опита на напреднали в тази област общности с цел подобряване на енергийната ефективност и намаляване на емисиите от CO2.
Проектът отразява специфичната роля на местни и регионални власти в управлението на техните общности, както и управлението на средствата и инфраструктурата. Основен елемент е интегрираният подход, т.е включване на елементите градското планиране, управление на ресурсите, процеса на участие, както и търсенето и предлагането.
Специфичната цел и дейности, които включва проектът, са създаване на Местен енергиен план за действие чрез обмяна на опит с общности, напреднали в областта на енергийната ефективност; повишаване на капацитета на местните власти за управление на енергийните ресурси чрез получаване на чуждестранна експертна помощ; организиране на семинари, Енергийна седмица за повишаване съзнанието на гражданите и представители на местната власт по въпросите на устойчивата енергия.
Постигнати резултати:
- Организирани Дни на Устойчивата Енергията;
- Сформиран Консултативен съвет по енергийна ефективност;
- Изготвена Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Община Бургас 2010 - 2020;
- План за действие 2010-2013 г.
2. "Изграждане на капацитет на местните власти за предприемане на действия за борба срещу промените в климата и повишаване на енергийната ефективност - от планиране през дейности до мониторинг" (Covenant capaCITY), стартира през юни 2011 г. и приключва май 2014 г.
Общ бюджет на проекта: 2 356 104, 00 EUR
Бюджет на Община Бургас: 45 158 Евро
В проекта участват 18 партньора.
Covenant capaCITY е отговор на предизвикателството, което изисква неотложни действия от всички - развитие на по-устойчиви енергийни общности в цяла Европа. Това се постига чрез предлагане на цялостна европейска програма за изграждане на капацитета на органите на местното самоуправление за подпомагане на всички етапи на реализиране на План за действие за устойчива енергия - от мотивирането, планирането и изпълнението до мониторинга и оценката. Тя дава на общините необходимите пълномощия и подкрепя волята им да се присъединят към Споразумението на кметовете, което помага за обединяване на ангажираните с тази идея малки и големи градове и техните поддръжници.
В рамките на проекта е разработена платформа за обучение, подпомагаща разработването на нови "Първо поколение" Планове за действия за устойчива енергия (ПДУЕ) и предлага идеи за подобрения на вече съществуващите "Второ поколение" ПДУЕ. Тя дава основни насоки, предлага идеи, полезни съвети и инструменти за действия при работа с гражданите, структурите, местните политици и техническия персонал.
Всеки може да премине обучението като се регистрира на адрес - http://www.covenant-capacity.eu/bg/training-platform
3. ПРОЕКТ: "CASCADE "
Общ бюджет на проекта: 2 033 529 евро
Бюджета на община Бургас: 33 564 евро
Проектът CASCADE се финансира по програма "Интелигентна енергия" на Европейската комисия. Водещ партньор е EUROCITIES - организация на 140 големи града от 30 европейски страни. Освен Община Бургас, в проекта участват още 17 партньора от 10 държави: Съндърланд (Обединено кралство), Нант (Франция), Генуа (Италия), Амстердам (Кралство Нидерландия); Бирмингам (Обединено кралство); Тампере (Финландия), Венеция (Италия), Стокхолм (Швеция), Гейтсхед (Обединено кралство), Майнхайм (Германия), Хихон (Испания), Милано (Италия), Единбург (Обединено кралство), Маруси (Гърция), Варшава (Полша), Айндховен (Кралство Нидерландия) и Тераса (Испания); както и 3 тематични партньора: Институт Вупертал (Германия), Koucky & Partners (Обединено кралство) и Малмьо (Швеция).
Основна цел на проекта CASCADE е да се създадат широкомащабни партньорски връзки и да се изработи програма за повишаване на капацитета на членовете в мрежата от големи европейски градове, с цел да се:
1. подкрепи прилагането и разпространението на политиките за устойчива енергия и изпълнението на съответните цели на местно ниво в 18 големи европейски града;
2. активизира потенциала на мрежата от градове EUROCITIES и нейните членове за изграждане на устойчив международен капацитет и трансфер на добри практики между местните власти;
3. използва потенциала на градовете да действат като посредници в техните държави и да преодолеят езиковата бариера за международен обмен на добри практики.
Проектът насърчава партньорите да включат местните заинтересовани страни в дейностите по международен обмен на опит като по този начин допринесе за повишаване ролята на градовете като разпространители на най-добри практики на национално равнище. Проектът прилага дейности по обмяна на опит на три нива
Събития за обмяна на опит в 6 града
Работа в мрежа - 18 европейски града (+ 20 допълнително поканени)
Работа в мрежа на национално ниво - 11 държави
Проект "Мисли зелено - бъди млад" и други в сферата на подобряване на енергийната ефективност на старите сгради и изграждането на пасивни сгради, повишаване на местния капацитет по отношение на разработване, прилагане и разпространението на политиките за устойчива енергия и прилагането на съответните цели на местно ниво.
Степен на изпълнение на специфичната цел: По тази специфична цел може да се отчете висока степен на изпълнение, въпреки частичното неизпълнение на някои мерките. Благодарение на активността на общинската администрация се постига почти 99 % модернизиране на образователната инфраструктура. Извършени са дейности и за намаляване на енергопотреблението на сгради от социалната и здравна инфраструктура. Единственият извод и препоръка е да се насочат усилия към интервенции по отношение на обновяване на общинската инфраструктура във всички съставни селища на община Бургас. Вследствие на извършените интервенции се отчита значително намаление на енергопотреблението, очаква се да се редуцират значително нивата на емисиите на парникови газове вследствие намаленото потребление на конвенционални източници на енергия.
Специфична цел: 3.4 Възстановяване и съхранение на околната среда
В последните години опазването и подобряването на качеството на околната среда се разглежда като един от стълбовете на устойчивото развитие, съвместно с икономическото и социалното развитие. В тази връзка процесите и предизвикателствата, свързани с околната среда, рефлектират във всички сфери на живота и обратно. Основният проблем, с който се сблъсква Община Бургас е замърсяването на атмосферния въздух, от друга страна територията й се характеризира с изключително голямо биоразнообразие и природни дадености. Ето защо от съществено значение е провеждането на ефективна политика за превенция на околната среда и подобряване на екологичния статус и жизнената среда в общината с нови по-интегрирани и комплексни подходи за решаване на проблемите и прилагане на мерките за съхранение. Специфична цел 3.4. е насочена към прилагането на мерки, чийто комплексно влияние да доведе до подобряване на жизнената среда, предотвратяване на здравния риск за населението и съхраняване на природните ресурси.
За периода, обхванат от оценката, дейността на общинската администрация изцяло е подчинена на мерките във всички сектори за опазване на околната среда на Бургас. От 30.07.2008 г. в Общинска администрация Бургас е внедрена Система за управление на околната среда, базирана на ISO 14001:2004, като част от Интегрираната система за управление на качеството, околната среда и информационната сигурност в Общинска администрация Бургас. Успоредно с това през 2008 г. Общинска администрация Бургас получи Сертификат N BG11803QE от международната сертифицираща организация Bureau Veritas Certification по Стандарта ISO 14001:2004.
Разработена е "Програма за опазване на околната среда на Община Бургас" 2010-2013г., чиято основна цел е да се постигне устойчиво решаване на екологичните проблеми в Община Бургас и подобряване на състоянието на околната среда.
С цел осъществяване на превантивен и текущ контрол за недопускане увреждане на околната среда, е създадено и действа контролно звено еко-инспекторат. Извършва се контрол както по местните наредби - Наредба за опазване на обществения ред и Наредба по управление на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на Община Бургас, така и по националното законодателство по околна среда. Еко-инспекторите са оборудване с 2 бр. електромобили в съответствие с политиката на общината за преминаване към електрически автомобилен парк на общинска администрация други източници на гориво различни от конвенционалните.
Мярка "Подобряване на системата за управление на отпадъците и затваряне на нерегламентираните сметища"
Мярката за подобряване на системата за управление на отпадъците стартира с разработването и въвеждането на Програмата за управление на отпадъците. Във връзка със стартирането на инфраструктурен проект "Мерки за управление на отпадъците за региони Бургас, Добрич и Провадия" по програма ИСПА е направена актуализация на Програмата през 2008г. Актуализираната общинска програма за управление на отпадъците е с период на изпълнение 2008-2014г. Също така е изготвена, одобрена и влязла в сила Наредба по управление на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на Община Бургас от ноември, 2011г.
През 2011г. е стартира изпълнението на проект "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Бургас", финансиран по Оперативна програма "Околна среда 2007-2013г". Проектът включва проектиране и изграждане на Регионално депо "Братово - Запад" и две претоварни станции в Несебър и Карнобат, в съответствие със съвременните европейски изисквания за екологосъобразно обезвреждане на отпадъци. Регионалната система за управление на отпадъците е предназначена да обслужва 210 населени места с население около 400 000 души на територията на общините Бургас, Средец, Камено, Несебър, Поморие, Айтос, Руен, Карнобат и Сунгурларе. Продължителността на проекта е от 25.08.2011г. - 25.04.2015г.
С изграждането на Регионална система за управление на отпадъците се цели да бъдат осигурени условия за предварително третиране и максимално оползотворяване на отпадъците, чрез компостиране, механично третиране и сепариране на отпадъци, генерирани на територията на деветте общини в региона. С цялостното изпълнение на проекта е заложено да бъдат изпълнени дейностите от План за развитие на община Бургас, по отношение на изграждане на регионално депо за депониране на ТБО в Братово. Проектът цели също да осигури устойчиво екологично депониране чрез заложените модерни технологии и системи за газоулавяне, отвеждане и третиране на инфилтрата, като по този начин се гарантира намаляването с над 75% на емисиите газ-метан в атмосферата и се предотвратява замърсяването на подпочвените и повърхностни води.
Към момента са приключени проектните дейности и за трите обекта. В процес на изграждане е първа клетка от Регионалното депо за отпадъци "Братово - Запад" и довеждащата площадкова инфраструктура, сграда за опасни отпадъци в Екопарка, външно ел. захранване на обекта и обслужващите административни сгради, както и строително монтажните дейностина двете претоварни станции за отпадъци в общините Несебър и Карнобат.
По отношение на останалите дейности, община Бургас отчита висока степен на изпълнение на мярката за отстраняване на нерегламентирани сметища на територията на общината - в съставните селища на общината са почистени всички нерегламентирани замърсявания от битови и строителни отпадъци. Също така е разрешен проблемът с пестицидите с изтекъл срок на годност, като през 2009 г. е приключил проект "Обезвреждане на негодните за употреба пестициди от склад в с. Брястовец в контейнери Б-Б куб".
В изпълнение на операцията за въвеждане на система за разделно събиране и компостиране много успешно се реализира въвеждането на системата за разделно събиране на отпадъци от негодни за употреба батерии и акумулатори и излязло от употреба електрическо и електронно оборудване. Само за първите месеци от въвеждането на системата през 2012 г., разделно са събрани 680 800 кг. излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, както и 6 315 кг негодни за употреба батерии. През 2012 г. е обновена системата за разделно събиране на отпадъци от опаковки чрез извършена пълна подмяна на контейнерите за разделно събиране тип "Ракла" с тип "Иглу". Въведена е система за разделно събиране на отпадъци от хартия и картон от търговските обекти в централната част на града - два пъти седмично мобилни екипи събират отпадъците от опаковки.
Прилагане на домашно компостиране е една от мерките, включени в общинската Програма за управление на дейностите по отпадъците и в тази насока община Бургас е реализирала пилотен проект "Домашно компостиране на биоразградими отпадъци в гр. Българово" (2012), който има за цел изпълнението на изискванията, определени с националното законодателство за намаляване количествата биоразградими отпадъци, предназначени за депониране, като същевременно промотира домашното компостиране сред населението на общината. Средствата за реализацията на пилотния проект са в размер на 5 754,82 лв и са осигурени от общинския бюджет.
За целите на проект "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Бургас" е създадено Сдружение за управление на отпадъците - Регион Бургас, в което Община Бургас е водеща. Понастоящем сдружението изпълнява проект "Изграждане на капацитет за управление на биоразградимите отпадъци в трансграничния регион на Бургас и Къркларели", финансиран по Програма за трансгранично сътрудничество по Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП) България-Турция. В рамките на проекта са проведени 20 обучения в общините Бургас, Средец, Сунгурларе, Карнобат и Руен. Раздадени са 500 компостера на домакинства от същите общини. Акцентът в проекта е поставен върху възможностите за разделяне и оползотворяване на биоразградимите отпадъци, повишаване на екологичното самосъзнание и промяна на поведение на хората.
Важно е да се отбележи, че оперативно на интернет страницата на община Бургас се поддържат актуални електронни бази данни относно количества и видове отпадъци; за декларации по чл. 13, ал.4 на Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, както и за разходите за дейностите по поддържане на чистотата.
Извън директните интервенции по отношение на подобряване на системата за управление на отпадъците, община Бургас провежда редица кампании и информационни събития за популяризиране на мерките за разделно събиране и намаляване на количеството на твърдите битови отпадъци. Станалото традиционно Пролетно почистване на Бургас се провежда всяка година през месеците от февруари до май. За периода са организирани две информационни кампании - "Защо плащаме повече за чистотата на Бургас?" - за неправомерното изхвърляне и замърсяване със строителни и едрогабаритни отпадъци и "Бъди приятел на Бургас" - за поетапното ограничаване и забрана до края на 2009 г. употребата на торби и пликове от неразградими полимерни материали. Последната кампания е във връзка с разработения от Община Бургас План за действие за поетапно ограничаване и забрана до края на 2009 г. употребата на торби и пликове от неразградими полимерни материали.
Към края на периода на изпълнение на Плана за развитие, може да се отчете висока степен на изпълнение на мярката за подобрение на системата за управление на отпадъците. Въпреки усилията на общинската администрация, заложените дейности не са изпълнени в тяхната цялост. Една част от тях ще продължат и приключат в следващия програмен период. Но постигнатите успехи и разширеният обхват на дейностите по управление на отпадъците спомагат за постигането на очакваните резултати от заложените основни цели на Плана.
Други дейности извън заложеното по Плана за развитие, но допринасящи за подобряване на системата за управление на отпадъците на територията на община Бургас са:
§ Интензивно се работи и по разчистване на Бургас от ИУМПС - в резултат на извършените проверки от еко-инспекторите и предприетите действия до края на 2013 г. са освободени общо 2 164 паркоместа, заемани от стари автомобили /самите ИУМПС са предадени в центрове за разкомплектоване/.
§ Извършва се контрол върху дейността на строителните фирми от инспектори "Екология и контрол за ООС" - за ограждане на строителните площадки с плътна ограда; за недопускане на замърсяване на прилежащите площи към строежите; за недопускане на складиране на земни маси и строителни отпадъци извън оградите на строителните площадки; за недопускане замърсяване на уличните платна от тежкотоварните автомобили, обслужващи строежите. Като резултат - налице е силно редуциране в броя на констатираните нарушения.
Мярка "Опазване и възстановяване на биологичното разнообразие"
На територията на Община Бургас са разположени един поддържан резерват и седем защитени местности. Също така за територията на община Бургас Министерски съвет одобрява пет защитени зони за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна. Ето защо изпълнението на посочените проекти е от съществено значение за опазването на биоразнообразието на територията на общината.
Интервенциите по мярката са насочени към актуализиране на планове за управление на защитени територии, проучване, обогатяване и популяризиране на флората и фауната на територията на общината и инвентаризация на находищата на лечебни растения. Тъй като тези дейности са в прегоративите на други институции, то община Бургас има повече поддържаща и съдействаща роля. В тази връзка община Бургас е участвала и участва в изпълнението на редица проекти и инициативи:
- Проект "Зелени коридори". Проектът е на стойност 659 833,81 лв.. Основната цел на проекта е да се засили трансграничното сътрудничество между България и Турция, чрез опазване и устойчиво развитие на околната среда в граничните райони. Основните резултати от проекта са разработване и популяризиране на добри практики за координирано управление на околната среда в граничния регион и представяне на нови подходи и принципи за устойчива употреба на природно, културно-историческите ресурси в трансграничния регион.
- Проект: "Осигуряване опазването на приоритетни видове птици и техните местообитания в района на Влажни зони Бургас, част от Натура 2000", финансиран по Програма LIFE+. Община Бургас е партньор на Българското дружество за защита на птиците, Кралско Общество за защита на птиците (Royal Society for the Protection of Birds), Българска Фондация Биоразнообразие (Bulgarian Biodiversity Foundation), "М. Черноморски солници" АД, Пловдив. Проектът е одобрен за финансиране. Основните цели на проекта са засилването на стратегическото планиране за дългосрочното опазване на застрашени видове птици и устойчивото управление на местообитанията им и въвеждането на добри практики при опазването на птиците в попадащата в Натура 2000 зона;
- Проект "Иновации в областта на устойчивото управление и опазване на естествените природни зони - 4GREENINN", финансиран по Съвместната оперативна програма на Черноморския басейн 2007-2013. Общата цел на проекта е да се реализира устойчиво управление на защитените природни зони в басейна на Черно море и да се насърчи развитието на иновативни методи за тяхното интегриране в стратегическите документи за градско и социално-икономическо развитие в регионите, партньори по проекта.
Мярка "Въвеждане на информационна и мониторингова система за сектор "Околна среда"
През 2008 г. Община Бургас е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2000 и ISO 14001:2004. Тези стандарти са разработени и внедрени като средство за утвърждаване доброто име и репутация на общинската администрация и за създаване на възможности за непрекъснато подобряване на дейността като местен орган за управление.
През 2010 г. е актуализирана и одобрена от Общински съвет Програмата за опазване на околната среда. Съгласно Програмата за опазване на околната среда, стратегическата цел за Община Бургас е подобряване на качеството на живот и намаляване на риска за здравето на населението чрез осигуряване на благоприятна околна среда, запазване на биоразнообразието и устойчиво управление на околната среда. Формулираните конкретни цели са базирани върху приоритетите на Община Бургас в областта на околната среда, а именно:
- Подобряване качеството на атмосферния въздух;
- Подобряване на системата за управление на отпадъците;
- Постигане на съвременен стандарт на живот чрез подобряване на ВиК инфраструктурата;
- Подобряване на Политика за управление на околната среда, интегрирана в дейностите нестопанските отрасли на местно ниво;
- Намаляване шумовото замърсяване;
- Опазване и поддържане на богатото биологичното разнообразие;
- Участие на обществеността при решаване на проблемите на околната сред;
- Повишаване на екологичното образование на населението.
Един от сериозните екологочни проблеми на община Бургас е замърсяването на атмосферния въздух. За преодоляване на този проблем общинската администрация е предприела редица действия, като на първо място е изготвянето на Комплексна програма за атмосферния въздух, която има за цел намаляването на нивата на замърсителите и достигане на утвърдените норми за съдържанието им в атмосферния въздух на територията на Община Бургас. В следствие на промени в националната нормативна уредба, Програмата е актуализирана през 2011 г. и има период на изпълнение 2011-2015г.
Като част от конкретните действия по опазване качеството на атмосферния въздух, още през 2007г. община Бургас възлага на служители от отдел "Управление на околната среда" (настояща Дирекция "Околна среда") извършването на съвместни проверки с представители на РИОСВ-Бургас на промишлени предприятия с цел контрол за предотвратяване замърсяването на компонентите на околната среда. Също така от края на 2007 в "Лукойл Нефтохим Бургас" АД е въведена в действие Система за ранно предупреждение от неблагоприятни метеорологични условия, която дава информация от непрекъснатия мониторинг за качеството на атмосферния въздух в съседните населени места, както и дневна и месечна прогноза за метеорологичния статус.
През 2012 г. в изпълнение на проект "Инсталиране на автоматична мобилна станция за интегрирано управление и мониторинг на качеството на въздуха в Бургас", град Бургас и близките населени места са снабдени с мобилна лаборатория за измерване качеството на атмосферния въздух на територията на община Бургас. Тя е първата в страната общинска мониторингова станция и апаратурата в нея следи за нивата на осем замърсители на атмосферния въздух - серен диоксид, азотни оксиди, озон, бензен, стирен, сяроводород, фини прахови частици РМ10 и фини прахови частици РМ2.5. Освен това се следят и отчитат и метеорологични параметри - температура, посока и скорост на вятъра, налягане, влажност и слънчева радиация. Данните за контролираните замърсители се предават в реално време, като се визуализират на специално създадена интернет страница и на сайта на Община Бургас. Проектът е финансиран по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. С него започва ежеседмично да се издава Еко-бюлетин за състоянието на атмосферния въздух - само за 2013та година са издадени 47 бр. бюлетини, които се поставят на информационното табло на Община Бургас, както и на Интернет страницата.
Отново през 2009 г. са стартирани два проекта с насоченост за опазване на качеството на атмосферния въздух и осигуряването на понижен рисков фактор за здравето на населението. В рамките на проект "Сателитен мониторинг" са извършени ежедневни мониторингови изследвания на атмосферни замърсявания в района на Община Бургас на базата на спътникови данни, като след извършване на обработката и анализа на данните, получените резултати са публикувани на Интернет страницата на Община Бургас. Проектът е на стойност 24 480 лв. и е финансиран изцяло от бюджета на Община Бургас.
Като част от мерките за информиране на гражданите за качеството на атмосферния въздух в реално време за периода на изпълнение на Плана за развитие са осигурени външни електронни информационни табла на сградите на Общинска администрация - Бургас, на ТД Долно Езерово, ТД "Освобождение" и ТД "Възраждане", където под формата на графична информация се представят нивата на контролираните замърсители на въздух. На Интернет страницата на Община Бургас е публикувана информация за влиянието на основните и специфични за Бургас замърсители на атмосферния въздух върху здравето на хората, както и информация за токсикологичния им ефект и мерките, които следва да се предприемат при регистрирани наднормени концентрации на съответните замърсители. Също така ежедневно се подава информация от пунктовете за пробонабиране на територията на гр. Бургас.
Прилаганите мерки - изпълнени инфраструктурни проекти по реконструкцията на улиците, пълната подмяна на автобусите за обществен транспорт с нови такива, изключително интензивното миене и поддържане на пътната и улична мрежа, насърчаване и условия за използването на велосипеди за сметка на лични МПС - дават отражение и е факт подобряване в качеството на атмосферния въздух - през 2013 г. няма регистрирани превишения на допустимите норми за основни замърсители на въздуха - серен диоксид, азотен диоксид, бензен. Нерешен изцяло остава проблема с нивата на фини прахови частици във въздуха.
Друго основно предизвикателство пред община Бургас са високите нива на шумово замърсяване в общинския център - гр. Бургас. В тази насока е разработена Стратегическа карта за шум в околната среда на агломерация Бургас, като средствата в размер на 220 хил.лв. са осигурени чрез бюджета на общината. Целта на разработване на Стратегическата карта за шум е определяне на степента на шумовото натоварване в околната среда чрез измерване, оценка и картотекиране на шумовите нива и изготвяне на интегрирани мерки за избягване, предотвратяване и намаляване на шумовото замърсяване.
За прилагането на Стратегическата карта за шум е разработен "План за действие към Стратегическа карта за шума на агломерация Бургас", като отново средствата са осигурени от бюджета на Община Бургас. Планът е одобрен през 2013 г. и има за цел да регламентира управлението, ограничаването и намаляването на шумовото натоварване в околната среда чрез прилагане на мерки и акустично планиране в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен период.
Във връзка с разработването на Стратегическа карта за шум в околната среда през 2010 г е пусната в експлоатация система от последно поколение за непрекъснат мониторинг на шума в околната среда (тип ENM, производство на професионалния разработчик на инструментариум от най-висок клас за измерване на шума, фирма Brüel & Kjær - Дания). Измервателната система за непрекъснат мониторинг и контрол на шума в околната среда разполага към момента с 3 бр. стационарни измервателни терминала - разположени в локациите на ТД "Освобождение", ТД "Зора" и Дирекция ООС на Община Бургас и значителен брой пунктове за ръчно пробонабиране.
Експлоатацията на Летище Бургас продължава да създава сериозни проблеми за гражданите и гостите на Бургас с високите нива шум от преминаващите над града самолети. Действията на Община Бургас за справяне с проблема датират от началото на 2008 г., като усилията бяха основно насочени към обединяване на всички отговорни институции за намиране, разписване, прилагане и спазване на мерки, които да спрат шумовата агресия, най-вече през лятото и особено през нощните часове, в резултат на ниско прелитащите самолети - от и към Летище Бургас. Като положително развитие се прие решението, че считано от 02.05.2013 г. ДП РВД въведе изменения в организацията на въздушното пространство в района на летище Бургас с цел намаляване на авиационния шум от полетите над населената зона на гр. Бургас, като новите маршрути вече са отразени в сборника Аеронавигационна информация и публикация /AIP/ на Република България.
Като мярка за ограничаване и предотвратяване на шумовото замърсяване и с оглед предоставяне на информация на гражданите за шумовите нива от съществуващите 3 бр. станции за непрекъснат мониторинг на шума в гр. Бургас е разработено софтуерно решение за представяне на измерваните интегрални шумови индекси, както и справки чрез Интернет страницата на общината на измерените интегрални нива на шум.
В края на разглеждания период от Плана за развитие е стартирала дейност по проектиране на шумозаглушителни екрани на път І-9, като на този етап за обекта е изготвен технически инвестиционен проект през 2011 г. Едва през 2013 г. е сключено споразумение за финансиране на обекта между Община Бургас, Агенция "Пътна инфраструктура" и "Фрапорт". Предстоят дейностите по същинското изпълнение на проекта.
Част от дейностите по реализиране на мерките за опазване на околната среда и повишаване качеството на жизнената среда на населението на община Бургас, включва и участието на Община Бургас в организиране и провеждане на ежегодни екологични кампании и мероприятия за повишаване съзнанието на гражданите и отговорността им за решаване на екологичните проблеми.
1. Ежегодно провеждане на "Седмица на екологията". Традиционни са през м. септември Дните на екологията, които всяка година протичат под различно мото, но винаги с богата и разнообразна програма и с активното участие на децата и учениците от детските градини и училищата на Бургас, които се включат в акциите по почистване на дворовете на учебните заведения. Мероприятията се финансират от бюджета на Община Бургас.
2. Европейска седмица на мобилността и Ден без автомобили 22 септември. Община Бургас отбелязва всяка година Деня без автомобили като призовава гражданите на Бургас поне за ден да оставят автомобилите си и да се движат пеша. Всяка година се затварят за движение някои от улиците на Бургас и те стават територия за движение само на пешеходци и велосипедисти. Извършени са измервания и анализи за отчитане на данните за отделените вредни емисии в рамките на провеждането на кампанията.
3. Пролетно почистване. Провежда се всяка година през месеците от февруари до май. Разходите за пролетното почистване в течение на годините се осигуряват от бюджета на Община Бургас.
4. Кампания "Да изчистим България за един ден" - общината се включва в националната кампания от 2012 г.;
5. Кампания "Да изчистим Българското Черноморие" - извършена еднократно през 2013г., но с потенциал да стане традиционна.
Мярка "Укрепване бреговете и борба с ерозията"
Усилията на община Бургас по тази мярка са насочени предимно към изграждане на противоерозионни съоръжения. В началото на оценявания период са извършени дейности по укрепване ската в зоната на мостика и укрепване на свлачище по ската зад Летен театър в Приморски парк, гр. Бургас. Последната дейност е изпълнена в рамките на проект на стойност 991 172,45 лева с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Регионално развитие 2007-2013". Строителните дейности са приключили през 2010г.
През 2013 г. е извършено укрепване на ската югоизточно от паметника на Т.Бакърджиев в Приморски парк, както и укрепване ската над езеро "Мандра" при Т-образното кръстовище на околовръстен път под бл.192 к-с М.Рудник, гр. Бургас. Обектите са финансирани със средства от Комисията за подпомагане и възстановяване към МС в периода 2012г. - 2013г.
При извършването на дейностите по посочените по-горе проекти е извършено и залесяване на терените, обект на интервенция. От капиталовата програма на община Бургас за 2013г. е извършено озеленяване на скат /свлачище до Паметника на Моряка в Приморски парк.
Мярка "Наблюдение, защита и отстраняване на последствията от природни бедствия, аварии и катастрофи"
Дейностите по тази мярка, заложени в Общински план за развитие 2007 - 2013 г. обхващат изготвянето на антикризисна програма на общината за справяне с природните бедствия, изграждане на система за ранно сигнализиране и подготовка за аварийни и спасителни групи в случаи на природни бедствия, аварии и катастрофи. В тази връзка през 2008 г. е разработен и одобрен План за защита при бедствия, който в съответствие с допълненията на Закона за защита при бедствия бе актуализиран през 2011 г. Последна актуализация е извършена през месеците септември-ноември 2013г. Разработени са разчети за евакуация и /или разсредоточаване, които са в съответствие с изискванията на Наредбата за условията и реда за провеждане на евакуация и разсредоточаване от 2012 г. и са самостоятелен документ към Плана за защита при бедствия.
Разработен е Външен Авариен план на "Лукойл Нефтохим Бургас"АД , като отделен раздел към Плана за защита при бедствия на Община Бургас - на основание чл.4 от Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях с цел да бъде постигнато високо ниво на защита на живота , здравето на хората и на околната среда.
Като част от оперативните дейности на инспектори от дирекция УКОРС ("Управление при кризи, обществен ред и сигурност") е вменено задължението да съдействат на спасителния отряд на "Гражданска защита" и "Районна служба за пожарна безопасност и защита на населението" в случаите на критични ситуации - пожари, наводнения, случаи на удавяния, аварии, бедствия, катастрофи, с цел спасяване на човешкия живот и опазване здравето и имуществото на гражданите. При влошени метеорологични условия и други критични ситуации, служителите обхождат територията на Община Бургас и оповестяват населението и при необходимост подпомагат работата на специализираните органи и фирми.
Превантивните дейности, отговорност на община Бургас, са регламентирани в Превантивната Програма на Община Бургас и целят недопускането или намаляването на последиците от бедствия. Също така през 2013г е създадено доброволно формирование съгласно Закона за защита при бедствия. Доброволното формирование - Община Бургас е вписвано в Националния регистър в Главна Дирекция ПБЗН-МВР-гр. София по реда на чл. 6 от Наредба Iz-1669/12г. от 2013г.за създаване, поддържане и водене на регистър на доброволните формирования.
В допълнение към превантивните дейности от бедствия община Бургас изпълнява проекти насочени към интегриране на мерки за борба с климатичните промени в общинските стратегии, политики и програми:
ПРОЕКТ: "COVENANT CAPACITY - развиване капацитета на местните власти ори изпълнение на местни климатични и енергийно дейности- от планиране, през изпълнение до мониторинг", финансиран по Програма "Интелигентна Енергия - Европа".
Общ бюджет на проекта: 2 356 104, 00 EUR
Бюджет на Община Бургас: 45 158 Евро
В проекта участват 18 международни партньора.
Проектът е насочен към: повишаване на вниманието, познанието, интереса и пропуските в капацитета на местно ниво в 15 страни включени в проекта, мотивирайки и позволявайки директно на местните управници и общности ефективно да отговорят на общинските "климатичните и енергийно предизвикателства". Специално внимание ще се отдели за подкрепа на малките и средни общности, поради факта че голяма част от Европа срещат трудности (ограничени финансиране и ограничен персонал). След повишаване на капацитета им, местните власти ще бъдат насърчени да се присъединят към инициативата Covenant of Mayors (CoM) и да отговорят на стриктните и условия за постигане на заложените цели и тяхното отчитане.
ПРОЕКТ: "CASCADE "
Общ бюджет на проекта: 2 033 529 евро, Бюджета на община Бургас: 33 564 евро
Проектът CASCADE се финансира по програма "Интелигентна енергия" на Европейската комисия. Водещ партньор е EUROCITIES - организация на 140 големи града от 30 европейски страни. Освен Община Бургас, в проекта участват още 17 партньора от 10 държави: Съндърланд (Обединено кралство), Нант (Франция), Генуа (Италия), Амстердам (Кралство Нидерландия); Бирмингам (Обединено кралство); Тампере (Финландия), Венеция (Италия), Стокхолм (Швеция), Гейтсхед (Обединено кралство), Майнхайм (Германия), Хихон (Испания), Милано (Италия), Единбург (Обединено кралство), Маруси (Гърция), Варшава (Полша), Айндховен (Кралство Нидерландия) и Тераса (Испания); както и 3 тематични партньора: Институт Вупертал (Германия), Koucky & Partners (Обединено кралство) и Малмьо (Швеция).
Основна цел на проекта CASCADE е да се създадат широкомащабни партньорски връзки и да се изработи програма за повишаване на капацитета на членовете в мрежата от големи европейски градове, с цел да се:
1. подкрепи прилагането и разпространението на политиките за устойчива енергия и изпълнението на съответните цели на местно ниво в 18 големи европейски града;
2. активизира потенциала на мрежата от градове EUROCITIES и нейните членове за изграждане на устойчив международен капацитет и трансфер на добри практики между местните власти;
3. използва потенциала на градовете да действат като посредници в техните държави и да преодолеят езиковата бариера за международен обмен на добри практики.
Степен на изпълнение на специфична цел 3.4.: Постигнатото изпълнение на целта е високо - отчетеното неизпълнение на първоначално заложените операции е незначително. За периода на прилагане на Плана за развитие на община Бургас, са извършени голям по обем дейности, които да осигурят на населението чиста околна среда, понижен здравословен риск и опазване на природните ресурси на територията на община Бургас.
Степен на изпълнение на приоритет 3:
Постигнато е средно до високо ниво на изпълнение на приоритета. Осъществени са редица проекти, инициативи и интервенции от страна на Община Бургас в изпълнение на поставените цели. Въпреки това трябва да се отбележи, че поради липса на финансиране от една страна или пренасочване на усилията, една малка част от предвидените интервенции не са изпълнени. Друга част от стратегическите проект са стартирали през този период, но реалните резултати ще се получат извън разглеждания период. Все пак периодът на изпълнение на Плана за развитие се характеризира с голяма динамичност по отношение на изпълнените и подготвени проекти. В много от мерките са изпълнени повече операции от заложеното първоначално. Общинската администрация показва добра координация и ефективност при изпълнение на плануваните операции. Също така се отчита високо ниво на иновативност при изготвянето на предложения и реализирането на мерките за постигане на модерна техническа инфраструктура и чиста околна среда. Синергичният ефект на извършените операции е голям и има положителен ефект върху качеството на живот на населението и устойчивото развитие на общината.