Оценка на общото въздействие
Основни демографски показатели
Населението на Община Бургас през 2011 г е 212 902 души, като почти 95% е съсредоточено в град Бургас.
На фона на общото намаление на населението на България през последните години, намалява и населението на област Бургас, докато населението на община Бургас нараства с 1.7% за периода 2001-2011 г.
51% от цялото население на областта живее на сравнително неголямата територия на община Бургас (489 кв.км). 95% от жителите на общината живеят в градове, а останалите 5% - в села. Общината се състои от 12 села и 2 града (Бургас и Българово).
Таблица 1: Население в Община Бургас
|
2005 г.
|
2011 г.
|
Увеличение %
|
Община Бургас
|
206414 д.
|
212902 д.
|
3,1%
|
Град Бургас
|
195255 д.
|
201 966 д.
|
3,4%
|
Средната гъстота на населението за анализирания период 2001 - 2004г. за ЮИРП е 53,6 ч./км2 при 70,52 ч/км2 средно за страната. Това е 24% под средното равнище за страната.
На фона на тези стойности средната гъстота на населението за територията на община Бургас за същия период силно контрастира с 406,5 ч./км2 , или това е повече от 5,5 пъти над средното равнище за страната. Изменението на показателя е илюстрирано на графика 1.4.1 Гъстотата на населението за 2011 г. вече е 435 ч./км2.
На фона на общото намаляване на населението в страната, населението на община Бургас показва нарастване за целия период от 1985 г. до 2011 г. Малък спад се наблюдава в периода 1992-2001 г. (с около 1000 човека). За целия период от 1985 г. населението на общината нараства с 2%, докато общият спад в жителите на страната е 18%.
Графика 1: Динамика на прираста на населението в община Бургас между преброяванията 1985-2011 г.

Въпреки общото нарастване на населението в общината, по години динамиката показва и ръстове, и спадове. През 2005 г. и 2006 г. броят на населението намалява спрямо съответната предходна година. А през всяка от годините от 2007 до 2011 г. се наблюдава постоянно увеличаване. Най-голямо е увеличението през 2011 г. спрямо 2010 г. (близо 3%). През 2012 г. отново се отчита спад (близо 1%).
Раждаемостта на 1000 човека от населението за 2011 г. е 9,7 човека, което е по-високо от средното за страната (9,6 раждания). Живородените деца са 2055. Това е резултат от нарастваща раждаемост в периода 2007-2009 г. и намаляваща след това. През 2007 г. е имало 2 350 живородени, като раждаемостта на 1000 човека от населението е 11,5. През 2009 г. раждаемостта достига до 12 раждания на 1000 човека. Коефициентът на раждаемост общо за Европейския съюз (ЕС-27) е 10,7 ‰ за 2010 г. по данни на Евростат.
Таблица 2. Население по възраст в община и област Бургас
ВЪЗРАСТ 2011 г.
|
До 14 г.
|
15-24 г.
|
25-34 г.
|
35-44 г.
|
45-54 г.
|
55-64 г.
|
Над 65 г.
|
Община Бургас
|
14%
|
11%
|
16%
|
16%
|
14%
|
15%
|
15%
|
Област Бургас
|
15%
|
11%
|
15%
|
15%
|
14%
|
14%
|
16%
|
Не се наблюдава съществено различие във възрастовия профил между област и община Бургас.
Делът на най-малките, до 14 години, е около една шеста - 15%. За сравнение, това е по-висок дял от средния за страната и за община София, които са по 12%.
На възраст между 15 и 24 години са около 11% от жителите на общината. Този дял е по-нисък от средния за страната (12%) и за София (14%).
На възраст между 25 и 34 години са 16% от живеещите в община Бургас.
Общо, делът на децата и младите хора на възраст между 0 и 34 години е 41% от всички жители на община Бургас. Останалата част от населението се поделя на два равни дяла - между средната възрастова група (35-54 години) с дял от около 30% и хората над 55 години с дял около 30%.
94% от жителите на общината се само-определят като българи. Прави впечатление разликата между област и община, като в областта делът на определящите се като българи е значително по-нисък - 81%.
Раждаемостта, общата смъртност и детската смъртност (0-1г) са най-важните и информативни показатели за демографското състояние и неговото изменение в следствие на настъпили социални, икономически, природни и други промени. Тези показатели дават оценка за общественото здраве и благополучие.
Смъртността в общината бележи постоянен спад за периода 2007-2011 г., като от 11,7 смъртни случая на 1000 човека през 2007 г. (2 401човека) стига до 11,1 смъртни случая на 1000 човека за 2011 г. (2 352 човека). Нивото на смъртност в общината е значително по-ниско от средното за страната, което за 2011 г. е 14,7 смъртни случая на 1000 човека от населението (през 2007 г. е 14,8). Коефициентът на смъртност общо за Европейския съюз (ЕС-27) е 9,7 ‰ за 2010 г. по данни на Евростат.
През 2010 г. и 2011 г. естественият прираст в община Бургас е с отрицателни стойности, съответно 0,7 ‰ и 1,4 ‰, които са значително по-ниски от средните за страната, съответно 4,6‰ и 5,1‰. През 2007 г. прирастът в общината също е отрицателен, 0,2‰. В периода между последните две преброявания единствено през 2008 г. и 2009 г. в община Бургас се раждат повече хора отколкото умират и прирастът е с положителни стойности, съответно 0,3‰ и 0,7‰ (за разлика от средния за страната, който продължава да бъде отрицателен, съответно 4,3‰ и 3,5‰).
Налице е продължаващ процес на демографско остаряване. Процесът е характерен не само за община Бургас, а за цялата страна и за всички държави в Европейския съюз. Тази промяна е резултат от три основни фактора: увеличаване на продължителността на живота, комбинирана с по-ниска раждаемост, и влизането в пенсионна възраст на поколението от "бейби бума" след Втората световна война. Илюстрация на процеса на демографско остаряване може да се види в намаляването на абсолютния брой и относителния дял на населението под 15 години и увеличаване на дела на населението на 60 и повече години. От 1985 г. до 2011 г. населението под 15-годишна възраст в община Бургас намалява от 24% на 14%, като най-слабо намаление в дял се наблюдава в последния 10-годишен период 2001-2011 г. - с 1 процентен пункт. За сметка на това, населението над 60 години нараства два пъти като дял след 1985 г. Най-значимо е нарастването в последните 10 години (2001-2011 г.) - с 5 проценти пункта.
Графика 2: Възрастови групи население на община Бургас (1985-2011 г.)

През 2011 г. 65.4% от населението на община Бургас е в трудоспособна възраст. Това е над 3 процентни пункта повече от средното за страната. 65.4% е също населението в трудоспособна възраст в община Пловдив, докато в общини София и Варна този дял е малко по-висок, 66.5% и 66.3% съответно.
В периода 2007-2011 г. се наблюдава известен спад на хората в трудоспособна възраст в общината и значително увеличение на хората над трудоспособна възраст. Спадът е с 0.4%, докато ръстът на хората над трудоспособната възраст е със 17%. Причината за това може да се открие в тенденцията за застаряване на населението. Структурата на населението под, в и над трудоспособна възраст в община Бургас през 2011 г. е съответно - 15%, 65% и 20%.
Извод: Въпреки очертаващите се негативни демографски тендецнии в страната и об;аст Бургас в Община Бургас се наблюдава растеж на населението, който макар и с колебания е траен.
Анализ на бюджета на Община Бургас
Анализът на бюджета на община Бургас е използван като финансов показател за проследяване на тенденциите в развитието й. Прави впечатление, че има съществено нарастване както на приходната, така и в разходната част на бюджета. Особено голямо е нарастването на бюджета през 2008 спрямо 2007 (общински дейности) и 2009 спрямо 2008 (държавно делегирани дейности).
Разходите за капиталови дейности също нарастват, особено тези за сметка на общинските приходи, като съществено е нарастването за 2008 спрямо 2007, 2010 г. бележи спад, а след това има отново увеличени на разходите за капиталови дейности. Това се компенсира с намаляващите средства за капиталови разходи от държавните приходи. Паралел може да се търси и с интензивността на изпълняваните проекти от Община Бургас, тъй като при редица от тях се изисква собствено съфинансиране.
Графика 3. Динамика на общинския бюджет в хил. лв.

Източник: Отчети на Община Бургас
Наблюдава се спад в събраните общи приходи в бюджета през 2012 г. спрямо 2011 г. в размер на 7,57%, при отчетен ръст по същия показател през 2011 г. спрямо 2010 г. от 2,63%. По отношение на собствените приходи Община Бургас отчита стабилен ръст за периода 2010- 2012 г. както в данъчните, така и в неданъчните приходи. През 2012 г. спрямо 2011 г. собствените приходи се увеличават с 5,8 на сто, отчетен е ръст в данъчните приходи в размер на 4,8 на сто, а неданъчните приходи и помощи нарастват с 6,5 на сто за същия период от време. Това дава възможност на Общината да финансира както местни дейности и инициативи, така и да дофинансира с общински приходи делегирани държавни дейности.
Извод: В разглеждания период приходите и съответно капиталовите разходи на Община Бургас нарастват, като особено ясна е тази тенденция за общинските приходи и разходи.
Проектна активност на Община Бургас
В периода 2007-2013 г. Община Бургас развива висока проектна активност, като подготвя и изпълнява проекти по всички оперативни програми, за които е допустим бенефициент, както и за различни предприсъединителни и международни програми.
За периода община Бургас има финансирани 13 проекта по ОПРР - 9 изпълнени и 4 в процес на изпълнение към края на 2013 г., 9 големи проекта по ОПОС, 5 проекта по ОПРЧР и ОПАК, по един проект по ОПТП и ОПРКБИ (които като цяло не са насочени към бенефициенти общини) и дори финансиран проект по ОПРСР. Освен проектите, финансирани по оперативните програми от СКФ, Община Бургас реализира и други проектни инициативи с донорско и национално финансиране, както и множество проекти, финансирани по международни програми и партньорства.
Таблица 4.
Програма
|
Брой проекти
|
стойност
|
ОПРР
|
13
|
182566571 лв.
|
ОПОС
|
9
|
107647345 лв.
|
ОПРЧР
|
5
|
1261690 лв.
|
ОПК
|
1
|
2 351 858 лв.
|
ОПТП
|
1
|
526 275 лв.
|
ОПАК
|
5
|
1124202 лв.
|
ОПРСР
|
1
|
12000000 лв.
|
Финансов механизъм на ЕИП
|
1
|
737786 лв.
|
Програма Красива България
|
4
|
752290 лв.
|
ПУДООС
|
8
|
394 441 лв.
|
Международни (трансгранично и транснационално сътрудничество)
|
16
|
5 079 759 лв.
|
Общо привлечените средства по проекти, които са приключили или са в процес на изпълнение са:311 169 643 лв.
Графика 4. Брой проекти на Община Бургас, финансирани в периода 2007 - 2013 г.

Източник: Община Бургас и ИСУН
Изводи: В периода 2007-2013 г. Община Бургас привлича ресурс чрез финансиране на проекти от над 311 млн. лева, като реализира множество проектни инициативи и генерира идеи за нови проекти по всички програми финансирани от СКФ на ЕС, а в допълнение и разнообразни други донорски програми, национално финансиране и различни международни програми.
Изводи от анализа на анкетата:
52% от респондентите считат, че община Бургас се развива изцяло в положителна посока, а 42% - по-скоро в положителна посока. Високият процент и в двете групи сочи, че жителите на общината отчитат развитието на града и общината.
На конкретен въпрос относно изпълнението на стратегическите цели на ОПР 2007-2013 отговорите се разпределят по следния начин:
Таблица 5.
|
Изцяло успешно
|
Неуспешно
|
Не мога да преценя
|
Постигане на ускорено местно икономическо развитие на общината чрез инвестиции във физически и човешки капитал
|
42%
|
24,2
|
6,1
|
Превръщане на град Бургас в европейски пристанищен град с развито рибно стопанство и морска туристическа индустрия
|
52,4%
|
19%
|
1,9
|
Повишаване стандарта на живот и привлекателността на жизнената среда
|
62,9%
|
14,8%
|
0,9
|
С най-висок процент одобрение и разпознаване е стратегическата цел относно повишаване на стандарта на живот, което сочи, че постигнатото въздействие е основно по отношение подобрената привлекателност на жизнената среда.
В заключение, на въпрос "До каква степен сте съгласни с твърдението: "Гордея се, че съм жител на община Бургас"? много голяма част от отговорилите (62,8%) са напълно съгласни, а 26,6% са по-скоро съгласни.
Най-добрият град за живеене
Град Бургас участва активно в националната класацията "Най-добрият град за живеене в България" на "Дарик радио" и "24 часа". За тази цел всяка година, след стартиране на процедурата по класиране на участниците, се оценява техния напредък по определени критерии. Развитието на градовете в различни области се оценява по 20 критерия, сред които Инвестиции в инфраструктурни проекти и чужди инвестиции през 2013 г. и предстоящи за реализация проекти през 2014 г.; Екологично състояние на града - зелени площи, качество на въздуха, боклук; Възможност за спорт в града и алеи за велосипедисти (в км); Детски градини; Брой места за паркиране и престой в задръстванията; Безплатен безжичен интернет на обществени места; Летище или близост до такова - възможност за вътрешни и международни полети; Брой университети и брой гимназии с изучаване на чужд език; Култура; обществен ред и сигурност; близост до море, река, планина, курорти; брой слънчеви дни в годината; Раждания на глава от населението и други.
Бургас е носител на титлата "най-добрият град" 3 пъти - 2010, 2012 и 2013 г.
Тази награда се е превърнал в слоган за града, като Общинската администрация го използва за популяризиране, а гражданите и гостите на града го разпознават по този начин.
Интегрирани индикатори за подобряване на качеството на живот в Община Бургас
Проектна активност на Община Бургас
|
71 финансирани проекта на стойност
311 169 643 лв.
|
Подобряване на образователната инфраструктура
|
Реконструкция и обновяване на 26 (от 47) училища на територията на общината, обновяване на 14 детски градини, изграждане на 3 нови детски градини
|
Подобрена енергийна ефективност
(саниране)
|
32 общински сгради
|
Брой ремонтирани улици и общински пътища
|
Над 33 броя
|
Подобряване на показателите за оценка на екологичното състояние на Общината
|
Внедрена Система за управление на околната среда
Внедрена мобилна станция за контрол на качеството на въздухасъстоянито на въздуха
Подобряване на състоянието на въздуха - намаляване на ФПЧ с 10% за 2013 г
Въведена система за разделно събиране на отпадъци от опаковки
|