Пълноценно хранене

ПЪЛНОЦЕННО ДЕТСКО ХРАНЕНЕ ОТ 6 МЕСЕЦА - ДО 3 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ

Всяко живо същество, за да расте и да се развива физически и психически здраво и силно, трябва да се храни. Думата храна на всички езици означава сбор от различни продукти,поносими и полезни за жизнената дейност на човешкия организъм.Чрез храната си човек осъществява контакт с околната среда. Всеки орган, всяка тъкан и клетка на организма се нуждаят от внасяните с храната вещества, за да се поддържа живота им.Същевременно храната трябва да задоволява и енергийните нужди на организма, т.е тя е източник на енергия, която е нужна за извършване на движенията и за дейността на всеки орган. Спецификата на детското хранене се определя от няколко фактора.

На първо място трябва да се съобразяваме с анатомично-физиологичните особености на малкото дете. То има ограничен капацитет на стомаха и все още не напълно развити функции на храносмилателната система, черния дроб, бъбреците и др.
ВАЖНО Е ДА СЕ ЗНАЕ, че в детския организъм преобладава извънклетъчната течност, поради което децата се нуждаят от по-голямо количество течни храни и течности.
Третият фактор е все още слабата имунна защита на детския организъм. Това налага с храната да се внасят всички необходими за имунната система хранителни вещества, както и да се спазва строга хигиена на храненето.
Кърмаческата и ранната детска възраст са периода, в който човешкият организъм расте най-бързо, затова храната на детето трябва да съдържа необходимия градивен материал за този растеж.
За да отгледа здраво и добре развито дете, майката трябва напълно да осъзнава нуждата от правилното му хранене и да има необходимите познания по този въпрос.
При неправилно хранене може да се стигне до появата анемични и хиповитаминозни състояния. Недостатъчният внос на необходимите хранителни вещества и минерали, понижава съпротивителните сили на организма и имунната защита срещу инфекциозни заболявания. Освен това се засягат храносмилателната и кръвоносна система, мозъкът. Развиват се така нар. "недоимъчни болести"
Най-рискован за здравето е белтъчният глад. Децата се нуждаят от 2-3 гр.белтъчини на 1 кг. телесна маса. Затова задоволяването с белтъчини в тази възраст е от голямо значение за правилното развитие на децата. Не бива да се изпада обаче и в другата крайност - презадоволеността. Ограждайки с любов и грижи децата си, родителите често системно ги прехранват, особено със захар, сладкарски и шоколадови изделия. Традиционната ориентация на българската кухня към по-тлъсти и пържени храни, както и все още често срещаните запръжки са причина за завишената консумация на мазнини. Такова хранене води до промени в обмяната на веществата и склонност към затлъстяване, а това от своя страна крие риск от появата на дегенеративно-обменни заболявания в по-голяма възраст.
Не по-малко вредно е и прехранването с месо и колбаси, което нарушава нормалната функция на черния дроб и бъбреците. Консумирането на храни с повишено съдържание на сол също води до нарушения на организма, предразполагащи към хипертония в по-късна възраст. В много семейства се използват неправилни технологии при приготвянето на храната и ако това е не до там вредно за възрастния организъм, то за кърмачето и малкото дете може да бъде фатално.
Пълноценното и правилно хранене е абсолютно необходимо условие за правилното физическо и психическо развитие на детето, както и устойчивостта на детския организъм спрямо инфекции и другите неблагоприятни въздействия на околната среда.

Какво представлява рационалното хранене?


Това е пълно и адекватно задоволяване на биологичните и физиологичните оптимални потребности на човека от определени по количество и състав хранителни вещества, с които се осигуряват нормалният растеж и протичането на всички обменни процеси в организма и своевременната и достатъчна компенсация на загубата на енергия, която човек понася във всекидневната си дейност.
Това означава, че за да може да състави правилен хранителен режим за своето дете, майката трябва най-напред да се запознае с най-общите характеристики и значението на основните хранителни вещества и нехранителните, но необходими добавки.
Рационалното хранене на децата в града ни е основната цел в дейността на "Детска млечна кухня".
Ръководството работи в следните насоки:
1. Приготвянето на храната в кухнята е само с високо качествени продукти , придружавани със сертификати за качество разрешени за деца от 0 до 3 годишна възраст.Това е съвсем различно от това което се предлага в търговската мрежа, и всички ние си купуваме.
2. Работещият в "Детска кухня "персонал е квалифициран в приготвянето на детски храни и стриктно се спазва технологията за тази възрастова група.
3. Рецептите са изготвени от професионалисти от Здравното министерство и Института по педиатрия и са съобразени с всички изисквания за правилно и пълноценно хранене /калории, баланс на хранителни вещества, минерали и др./
4. Ежедневно се изготвят продуктови набори, даващи представа за баланса между различните продукти и нормите им за потребност в различните възрастови групи.
5. Стриктно се спазват хигиенните изисквания за този вид кухни, които многократно са завишени. Контролът е не само от преки ръководители, а и от РИОКОЗ и др. контролни органи.
Вкусът на родителите /за солено,сладко,кисело/ не само не се покрива с това на детето, но дори понякога е вреден за здравето му и води до създаването на вредни хранителни навици. От особена важност за отглеждане на здрави деца е културата на хранене на младите майки и желанието им да създадат в децата си вкусови качества за безвредни и полезни храни.

Препоръчителни количества на необходимите продукти в гр./ден

Хранителни продукти 1-3 години 3-6 години
Мляко 400 400
Млечни продукти 20 25
Месо, месни продукти - общо 55 65
Месо 55 60
Месни продукти - 5
Риба 10 20
Яйца (броя) 0,3 0,4
Мазнини - общо 18 23
Краве масло 10 14
Слънчогледово олио 8 9
Други мазнини - -
Хляб 80 130
Брашно (тестени изделия) 15 20
Макаронени изделия 8 10
Зърнени храни(жито, овесени ядки, зърнени
закуски)
15 20
Ориз 8 10
Картофи 60 90
Варива (боб, леща) 7 9
Зеленчуци и зеленчукови консерви - общо 280 350
Пресни зеленчуци 200 240
Зеленчукови консерви 80 110
Плодове и плодови консерви - общо 250 300
Пресни плодове 200 220
Натурални сокове, нектари, компоти 50 80
Ядки 5 7
Мед, конфитюр, мармалад 10 10
Захар 10 12
Сол 2 2

 

Хранителния набор изисква менюто да включва продукти от всички основни хранителни групи и да се осигури максимално разнообразяване на храната през седмицата.

 

скачать в формате pdf Количество просмотров: 15148 последнее изменение: 14:42:09, 01 Декабря 2017